Toril Johannessen
Transcendental Physics
Bergen Kunsthall NO.5
15. januar-21. februar SISTE UKE!
Det er noe i situasjonen som gir meg dette som første tanke: Må forholdet mellom Agnes Martin og Johan Zöllner tilsvare det mellom tegningene og skulpturen? Det må være disse klare motsetningsparene, den voldsomme skulpturen og de sirlige tegningene, billedkunstneren Martin og vitenskapsmannen Zöllner, illusjonen i bildet til venstre og antiillusjonen i det andre. Sistnevnte er det minst åpenbare, det kommer ikke frem jeg har gått mellom bildeparene noen ganger. Eller var det noen som påpekte det?
Så tenker jeg at gjentagelsen av ulike motpoler gjør noe selvmotsigende: Det trekker parene sammen, gjør forskjellene mindre, overgangene mer flytende. Finnes det egentlig motsetninger? Er alle ting rundt oss presist konstruerte (anti)illusjoner?
På bildene (ovenfra, i denne rekkefølgen): 3D Construction, Zöllner’s illusion and Agnes Martin’s lines og Zöllner’s illusion and Agnes Martin’s lines (tilted)
Se også Toril Johannessen og Bergen Kunsthall
Tekst og foto av Anngjerd Rustand