I tillegg til biennalekonferansen som fikk mye oppmerksomhet blant byens kunstnere og tilreisende kuratorer var det også interessante kunstprosjekter å oppleve i byen denne helga.
På Volt, som for utstillingen «0,(0)4%» hadde visningsstedet sitt i et meget karakteristisk lokale i Nykirkeallmenningen, var det Josefine Lyche og Henrik Pask som viste en installasjon med små-okkult preg som var utrolig forfriskende. «Utstillingen kombinerer tekst, geometriske figurer, lys og skygger i forsøk på å kommentere vår sykliske korrespondanse med universet«.
Det er godt å vite at Volt fortsetter driften etter å ha flyttet ut av den gamle kloakkstasjonen, med nye stedsspesifikke og prosjektbaserte visninger på litt «unormale» plasser. Veldig bra!
På lørdagen var det duket for live performance med Glasgow/København-baserte Molly Haslund.
Haslund var blitt invitert til å ta ibruk de nye lokalene til Bergen Kjøtt på Nøstet gjennom en ti-dagers residency for anledningen.
«Gjennom sine performancer og installasjoner viser Molly fram et fysisk og (sur-)realistisk univers. Hun pikturerer gleder og vanskeligheter oppdaget gjennom dagligdagse objekter og invensjoner så vel som kulturelle ritualer og readymades. Forsøkene og utfordringene hennes lager poetiske og visuelle paradokser av gledesfylt melankoli»
Da man inntok lokalene møtte man totalt tåke-/røyklagte omgivelser, der mulighetene til å se og bli sett nærmest var lik null. Istedet opplevde man en avslappet tilstedeværelse av sin egen kropp som smøg seg sakte rundt i rommet. Selve live-performancen tok til både oppe i andre etasje og ute på kai-området, var sammensatt av flere fysiske innspill og varte tilsammen i en time.
Program for kvelden var:
1. ‘Ice’ – eat it or let i melt – ( room ground Floor, begins 20.30 )
2. ‘Hunting’ ( performance, watch from window 1st floor )
3. Food making by Tor Evert Johansen and Linda Soh Trangereide 1st floor
4. ‘ Smart Addiction’ A readymade wheel performance ( 1st floor)
5. Food and drinks for guests ( 1st floor)
6. Exit via ice room ground floor – (‘Girl On Fire – Ela Lola 1898’)
På søndagen valgte jeg å besøke et åpent prosjektrom på Kunstakademiet der Nathalie Fuica Sánchez hadde arbeidet med en skulptur-og lydinstallasjon den siste uka. Der var det påfallende rå voodoo-stemning med imponerende utdrivende stemmeopptak.
Med andre ord: en biennalekonferanse-helg i Bergen med kvalitet på de kunstnerdrevne plassene.
Foto: Julie Lillelien Porter/Nathalie Fuica Sánchez