Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":77,"date":"2008-12-01T14:18:38","date_gmt":"2008-12-01T12:18:38","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/2008\/12\/teori-praksis-og-f%c3%b8lelsen-av-en-bok-vol-1\/"},"modified":"2011-09-01T10:13:33","modified_gmt":"2011-09-01T08:13:33","slug":"teori-praksis-og-folelsen-av-en-bok-vol-1","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2008\/12\/teori-praksis-og-folelsen-av-en-bok-vol-1\/","title":{"rendered":"Teori, praksis og f\u00f8lelsen av en bok vol. 1"},"content":{"rendered":"

Kunstpraksis og utvikling av diskurs er to sider av samme sak for Anne Szefer Karlsen og Arne Skaug Olsen, som har startet og driver det bergensbaserte forlaget Ctrl+Z Publishing. Hvorfor og hvordan er forlagsdrift egnet til \u00e5 f\u00e5 frem denne tanken?
\n<\/strong><\/p>\n

\"\"(Anne Szefer Karlsen og Arne Skaug Olsen pr november 2008)<\/em>
\nVirksomheten er trappet opp i h\u00f8st, fra de relativt enkle utgivelsene som har kommet siden oppstarten i 2006. Forrige ukes slipp av Erlend Hammers Samlede Kunstkritikker skal f\u00f8lges av antologien Selvorganisert 1 (og i det ligger det l\u00f8fte om oppf\u00f8lger, som Anne understreker senere) Mer om den n\u00e5r utgivelsen n\u00e6rmer seg.<\/p>\n

Defineres av utgivelsene<\/strong><\/p>\n

Hva er det som gj\u00f8r forlaget til en interessant uttrykksform i forhold til kunstfeltet, kunne man kanskje sp\u00f8rre. Hva er ideen bak Ctrl+Z?
\n-Det handler om \u00e5 gi ut ting som ikke har v\u00e6rt offentliggjort eller skrevet om, og \u00e5 gj\u00f8re det innenfor det selvorganiserte feltet, sier Anne, og viser til det selvorganiserte som initiativer utenfor eller l\u00f8srevet fra kunstinstitusjonene.
\n-Vi forholder oss til dette som vi gj\u00f8r til kunstner- og kuratorrollene. Det er i alle tilfeller en strategi for \u00e5 f\u00e5 sagt det vi vil, sier Arne. -De publikasjonene vi har v\u00e6rt interessert i har ikke fantes, og i hvertfall ikke p\u00e5 norsk.
\nL\u00f8sningen ble \u00e5 selv skape et rom for den type utgivelser de var interessert i. Noe som handler mer om \u00e5 \u00e5pne opp for ulike m\u00e5ter \u00e5 se p\u00e5 kunstrelaterte publikasjoner, enn \u00e5 definere et smalt interessefelt, skal man tro forlagets eget utsagn.
\n-Vi sier jo at vi ikke vil definere forlaget, vi vil la det defineres av utgivelsene, p\u00e5peker Anne. -Erlend Hammers bok passer godt inn i s\u00e5 m\u00e5te. Hans prosjekt handler til dels om selviscenesettelse.
\nHun sikter til det utforskende forholdet til kritikerrollen og til forholdet mellom kritikk og kunst. Slik kan boka ogs\u00e5 sies \u00e5 speile forlagets intensjoner.<\/p>\n

-Gjennom \u00e5 gi ut publikasjoner kan vi skape diskurs ved \u00e5 produsere noe. Vi gj\u00f8r det samtidig som vi beskriver det, sier Anne.
\nDenne muligheten for \u00e5 n\u00e6rme seg kunstproduksjon og utvikling av diskurs samtidig og om hverandre er tett knyttet opp mot hvordan de to definerer sine egne roller. Mens Anne ser p\u00e5 seg selv som kurator, kaller Arne seg kunstner, og han ser p\u00e5 hele sin omfattende praksis som kunstpraksis (de har i store trekk samme utdannelse, begge b\u00e5de med hovedfag i fotografi og kuratorstudiet fra Kunsth\u00f8gskolen i Bergen). Forskjellen har mye \u00e5 gj\u00f8re med en generell endring i forhold til kunstrelaterte roller – det er ikke selvsagt at kunstneren produserer kunsten og at kritikeren vurderer den. Forlaget kan romme b\u00e5de teori og praksis.<\/p>\n

De sammenligner gjerne det \u00e5 produsere en utstilling med det \u00e5 utgi en publikasjon.
\n-Redakt\u00f8rrollen ligger tett opp til kuratorrollen, sier Anne. -Det \u00e5 gi ut noe kan ligne det \u00e5 produsere en utstilling, selv om det gjerne er et annet tidsperspektiv i det. Det er en grunn til at man ikke lager katalog til hver utstilling, det blir fort dobbelt arbeid. Derfor er det viktig \u00e5 tenke litt nytt i forhold til publikasjon innenfor kunstfeltet. Publikasjon beh\u00f8ver ikke bety katalog.
\n-Det er bruk for nytenkning p\u00e5 et strukturelt plan, legger Arne til. -Mye av det som blir utgitt i forhold til kunstfeltet i dag er presentasjoner av enkeltkunstnere. Vi vil bygge opp en slags infrastruktur som gir rom for et videre perspektiv i forhold til kunstpublikasjoner, sier han og viser til Torpedo Press, Oslobasert bokhandel og forlag, som er de eneste i Norge som gj\u00f8r noe i samme retning.
\nBok som form og rom<\/strong><\/p>\n

Publikasjonen \u2013 eller boka \u2013 som uttrykksform. Hva er det utgivelsen har som ikke man kan f\u00e5 gjennom internett?
\n-Det er jo et fysisk rom, p\u00e5peker Anne. -P\u00e5 en m\u00e5te er det mye lettere \u00e5 \u00e5pne en bok og f\u00e5 et inntrykk av hva det er, enn om man ser p\u00e5 en webside. Man f\u00e5r et annet overblikk. Det med dokumentasjon er ogs\u00e5 viktig \u2013 og det at ikke det forsvinner fra overflaten s\u00e5 lett.
\n-Vi vil ogs\u00e5 diskutere materialitet i forhold til kunst, sier Arne og sammenligner igjen: -\u00c5 lage en publikasjon er en m\u00e5te \u00e5 tenke p\u00e5, akkurat som det \u00e5 lage en utstilling er det. Men materialet kan noen ganger komme imellom og bli overfl\u00f8dig. En publikasjon er materiell p\u00e5 en annen m\u00e5te.
\nHer bryter Anne inn:
\n-Vi oppdaget akkurat at vi har divergerende meninger. Jeg mener at materialet er bindeledd mellom praksis og diskurs. Man er helt avhengig av materialiteten i kunsten.<\/p>\n

-Dere er uenige i hvorvidt eller p\u00e5 hvilken m\u00e5te kunst er avhengig av materialitet. Men mens Anne mener at boka kan v\u00e6re nettopp et rom for kunsten \u00e5 manifestere seg, sier Arne at bokformen gir mulighet for \u00e5 frigj\u00f8re seg fra det fysiske materialet som en utstilling ville kreve. Kan man da si at det er selve definisjonen av materialitet dere er uenige i? Og ligger det interessante i bokformen kanskje nettopp i at den vanskelig lar seg plassere i forhold til en kunstdiskurs?
\nAnne: -Jeg tror at det er en konklusjon og oppsummering jeg kan si meg enig i.
\nArne: -Det er mulig vi opererer med forskjellige definisjoner, men det er ikke det interessante, det interessante er at vi har forskjellig fokus p\u00e5 hva det vil si jobbe med meningsniv\u00e5et i kunst. Anne jobber med kunst med en st\u00f8rre tro p\u00e5 den spesifikke verdien som ligger i kunstnerens arbeid med sitt materiale. For meg finnes verdien i kunsten i kunstnerens m\u00e5te \u00e5 relatere seg til omverden, som handler om \u00e5 insistere p\u00e5 en det man kan kalle for uproduktiv produksjon, det vil si produksjon fritatt et normalt krav om materiell verdiskaping. Dette gir kunstneren mulighet til \u00e5 se verden p\u00e5 en radikalt annen m\u00e5te enn andre ser den, og dermed si noe om verden som bare kan sies gjennom kunsten.
\nJeg har ingen problemer med \u00e5 plassere en bok innenfor en kunstdiskurs, men innefor en kunstdiskurs m\u00e5 boken forholde seg til at den bare er \u00e9n av alle andre mulige strategier, og ihvertfall ikke den dominerende, som den er innenfor litteraturen.
\nAnne: -Jeg mener at kunstens materiale er ul\u00f8selig forbundet med det man til enhver tid vil kommunisere. Arne p\u00e5st\u00e5r s\u00e5 vidt jeg ser at en tanke eller p\u00e5stand kan oppfattes helt likt av et publikum uavhengig av materialet. Det er der vi er uenige. Jeg tror kanskje at vi kan framst\u00e5 som uenige ogs\u00e5 fordi jeg plasserer meg s\u00e5 definitivt i en rolle, nemlig kuratorens. Arne derimot insisterer p\u00e5 at uansett hva en kunstner foretar seg, kan det oppfattes som kunst dersom den mener at det er det. Jeg er enig i beskrivelsen av tidsbruk og kunstnerens perspektiv, men jeg vil samtidig si at uansett hvilken kunst som lages er den avhengig av kunstdiskursen og dens institusjoner. For hvordan kan det v\u00e6re kunst \u00e5 ta ned et gjerde i skogen for s\u00e5 \u00e5 sette det opp igjen hvis ingen f\u00e5r vite om det? Eksempelet er hentet fra en samtale med en ung dansk kunststudent jeg m\u00f8tte i 2001. Jeg mener at det kunsteriske materialet her er samtalen vi har, ikke om gjerdet er der eller ikke. Hadde jeg derimot blitt vist et f\u00f8r- og etter-foto ville verket, mener jeg, kommunisert noe annet. Ikke n\u00f8dvendigvis noe dramatisk annet, men noe annet.
\nArne: – Jeg mener ikke at meningsniv\u00e5et i kunsten ikke er avhengig av materialet. Mens Anne tar utgangspunkt i produksjonen i sitt arbeid med kunsten og kunstneren, er jeg mer opptatt av kunstnerens holdning til verden, som jeg mener kommer forut for produksjonen og for det materielle. Jeg er ikke sikker p\u00e5 at vi er s\u00e5 uenige, men det er jo heller ikke noe poeng \u00e5 v\u00e6re enige.<\/p>\n

Hva er da bokens materialitet sett ut fra en kunstdiskurs? Innholdet? Samtalen den skaper? Plasseringen i rommet? Dens fysiske og designmessige utforming? Kanskje det ikke finnes noe entydig svar \u2013 eller kanskje er svarene mange og likeverdige.
\n-Det \u00e5 se p\u00e5 bokrommet utfra et designmessig perspektiv er ogs\u00e5 interessant, sier Anne. -Vi er jo s\u00e5 heldige \u00e5 ha en fast designer, Ole Kristian \u00d8ye, som er dypt engasjert i bokformen.
\nHun beskriver hvordan de gjennom ham har f\u00e5tt et innblikk i hva designeren ser i boken, i utforming i forhold til innhold.
\n-Vi var p\u00e5 Norli og kikket p\u00e5 b\u00f8ker, p\u00e5 hvordan ulike b\u00f8ker er laget og utformet. Ole Kristian bemerket hvor annerledes en bok er \u00e5 ta p\u00e5 og holde i for ham enn for meg bare fordi hendene mine er mindre enn hans. Det sier seg selv, men det er ikke noe man tenker over til vanlig.
\nLinker relatert til artikkelen:
\nwww.ctrlz.no<\/a>
\n
www.szefer.net<\/a>
\n
www.arneskaug.no<\/a>
\n
www.torpedobok.no<\/a><\/p>\n

This article is about Ctrl+Z Publishing, an independent and non commercial publisher based in Bergen, run by Anne Szefer Karlsen and Arne Skaug Olsen. For now, take a look at <\/em>www.ctrlz.no<\/em><\/a> for further information in English.<\/em><\/p>\n

Tekst og foto: Anngjerd Rustand<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kunstpraksis og utvikling av diskurs er to sider av samme sak for Anne Szefer Karlsen og Arne Skaug Olsen, som har startet og driver det bergensbaserte forlaget Ctrl+Z Publishing. Hvorfor og hvordan er forlagsdrift egnet til \u00e5 f\u00e5 frem denne tanken? (Anne Szefer Karlsen og Arne Skaug Olsen pr november 2008) Virksomheten er trappet opp … Continue reading Teori, praksis og f\u00f8lelsen av en bok vol. 1<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/77"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=77"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/77\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3990,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/77\/revisions\/3990"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=77"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=77"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=77"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}