<\/a>\n\t\t\t<\/div><\/figure>\n\t\t<\/div>\n\nSynn\u00f8ve Vik innledet med hvordan kunsth\u00e5ndverket i Norge har v\u00e6rt tydelig knyttet til materialet og dets konseptuelle og symbolske betydning. Det har dradd deler av det norske kunsth\u00e5ndverket i retning av samtidskunst, mens i flere andre land har kunsth\u00e5ndverket beholdt et fokus p\u00e5\u00a0unikaobjektet eller kommenterende design.<\/p>\n
\n
Glenn Adamson sitt innlegg fokuserte p\u00e5 materialet og h\u00e5ndverket, som to uadskillelige egenskaper ved et verk. Ved hjelp av Derridas teori om supplementaritet, forklarte han hvordan h\u00e5ndverket i et kunstverk har en underlegen rolle i forhold til konseptet, p\u00e5 linje med en ramme som omgir et kunstverk. H\u00e5ndverket blir en motsetning til det autonome kunstverket, og blir derfor mest interessant som et supplement. Men et viktig supplement la han til, fordi det er\u00a0grunnleggende relasjonelt,\u00a0og understreket dermed h\u00e5ndverket som et fundamentalt kommunikativt prosjekt i et kunstverk.<\/p>\n
\n
I forlengelsen av dette perspektivet ble begrepet \u201ddistributed authorship\u201d relevant \u00e5 diskutere. Det setter sp\u00f8rsm\u00e5lstegn ved Damien Hirst og Jeff Koons sin kunstproduksjon, som er mestere i \u00e5 bruke\u00a0h\u00e5ndverkere til \u00e5\u00a0utf\u00f8re sine verk. Her begynner diskusjonen om \u201dthe politics of skill\u201d \u2013 en diskusjon som verserer b\u00e5de i kunst-og kunsth\u00e5ndverkstverdenen. Det ble med andre ord stilt sp\u00f8rsm\u00e5lstegn ved om det egentlig er interessant \u00e5 pr\u00f8ve \u00e5 definere kunsth\u00e5ndverk lenger, men mer fruktbart \u00e5 ta stilling til n\u00e5r og hvor kunsth\u00e5ndverk er interessant.<\/p>\n
\n
Det var spennende \u00e5\u00a0g\u00e5 rundt i ustillingen med disse enn\u00e5 litt uklare og svevende tankene i hodet. Anders Ruhwald sin selvpresentasjon fikk meg til \u00e5 bli begeistret over kj\u00e6rligheten til materialet – igjen. Men spesielt ble jeg grepet av Erik Hellstens tekstile arbeid om institusjons- og statsmakt, som jeg ved f\u00f8rste \u00f8yekast trodde var skreddersydd til kjellerrommet. De fine broderingene av t\u00f8rre saksbehandlingspapirer med frustrerte huskelapper ved siden av, gnager fremdeles i meg. Det ble et kontrastfylt opplevelse til det f\u00f8rst m\u00f8tet med ustillingen som minner oss om v\u00e5r egen forfenglighet \u2013 eller v\u00e5rt eget samfunns forfengelighet.<\/p>\n
<\/p>\n
Det det var\u00a0god steming p\u00e5 det lille seminaret, men det var synd at ikke lokalet var st\u00f8rre slik at flere hadde kunnet delta, n\u00e5r det var spekket med gode innledere og perspektiver. Men les gjerne Glenn Adamson sin innledning til utstillingen; www.kunstsenter.no\/glenn-adamson\/#Tidsmarkering<\/a>\u00a0<\/span><\/span><\/a> – <\/span>og se utstillingen!<\/p>\nDen st\u00e5r til 20. desember, og er \u00e5pen tirs-s\u00f8n 12-16.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Hordaland Kunstsenter Utstilling: That was then… this is now Seminar: Eeny, meeny, miny, moe… Det var et helt nytt ord for meg \u2013 objektalitet \u2013 satt sammen av objekt og taktilitet. Ordet ble nevnt i en artikkel skrevet til seminaret Eeny, meeny, miny, moe… som ble holdt p\u00e5 HKS den 20. november.\u00a0 Seminaret og ustillingen … Continue reading Objektalitet<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/741"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=741"}],"version-history":[{"count":24,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/741\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":793,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/741\/revisions\/793"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=741"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=741"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=741"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}