Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":6833,"date":"2015-04-08T20:48:55","date_gmt":"2015-04-08T18:48:55","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=6833"},"modified":"2015-04-08T20:48:55","modified_gmt":"2015-04-08T18:48:55","slug":"jeg-onsker-meg-flere-kunstnere-som-engasjerer-seg-i-den-offentlige-samtalen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2015\/04\/jeg-onsker-meg-flere-kunstnere-som-engasjerer-seg-i-den-offentlige-samtalen\/","title":{"rendered":"\u00abJeg \u00f8nsker meg flere kunstnere som engasjerer seg i den offentlige samtalen\u00bb"},"content":{"rendered":"

\"oyenskygger-billedkunst800\"<\/p>\n

\u00d8yenskygger<\/em><\/a> f\u00f8lger som vedlegg til Billedkunst 2\/2015 \u2013 som\u00a0 kunstnere over hele landet fikk i postkassa g\u00e5r.\u00a0 Her er en smakebit fra publikasjonen:<\/p>\n

Jeg spurte Hilde Sandvik, kultur- og debattredakt\u00f8r i Bergens Tidende (BT), om innspill til hvordan billedkunst kan f\u00e5 en viktigere plass i media og i offentligheten.<\/p>\n

\u2013 Hvorfor f\u00e5r billedkunst mindre oppmerksomhet i media enn andre kulturfelt?<\/em><\/p>\n

\u2013 Jeg tror det er et st\u00f8rre potensial enn det som blir utnyttet. Mye av problemet ligger i at billedkunstfeltet har vendt seg inn mot seg selv og utviklet et spr\u00e5k som gj\u00f8r at kunsten f\u00f8les utilgjengelig og lite relevant for folk. Det her til skade for kunstfeltet selv. Bergen Assembly er et tydelig eksempel p\u00e5 at man bygger opp en egen liten verden og bare kommuniserer internt. Jeg mener ikke at kunsten skal v\u00e6re mer populistisk. Det er formidlingen som er problemet. Det var mange enkeltverk og prosjekter under Bergen Assembly som man kunne skapt en fortelling rundt, som ville v\u00e6rt egnet til \u00e5 trekke inn flere folk. Man kunne generert mye st\u00f8rre interesse rundt arrangementet. Det er en d\u00e5rlig bruk av ressurser.<\/p>\n

Jeg har tenkt litt p\u00e5 at kunsten skulle hatt en person som vineksperten Ingvild Tennfjord. Hun kunne ingenting om feltet fra f\u00f8r, men bestemte seg likevel for \u00e5 bli landets beste til \u00e5 formidle kunnskap om vin. N\u00e5 har hun blant annet Vinskolen<\/em> som publiseres i en rekke aviser. Hun klarer hun \u00e5 formidle til et bredt publikum noe som i utgangspunktet er for spesielt interesserte.<\/p>\n

\u2013 Dere er ogs\u00e5 et formidlingsledd som kan gj\u00f8re kunstfeltet forst\u00e5elig for leserne. Hvordan prioriterer dere kunstkritikk og annen omtale av kunst i BT?<\/em><\/p>\n

\u2013 Vi har nok rom for \u00e5 f\u00e5 mer kunststoff p\u00e5 trykk. Vi prioriterer de st\u00f8rste institusjonene og det som skjer der, men vi pr\u00f8ver ogs\u00e5 \u00e5 ha omtaler av de mindre stedene. Vi har ogs\u00e5 begynt med Kunstrunden <\/em>sammen med VISP<\/em>, en m\u00e5nedlig avisside hvor aktuelle utstillinger presenteres. Det er en liten, enkel m\u00e5te \u00e5 vise hva som skjer p\u00e5. Det er utfordrende \u00e5 skrive om noe som er ikke-spr\u00e5klig, og som for mange ikke oppleves som vesentlig. Vi har de samme utfordringene med dans, for eksempel \u2013 det feltet er d\u00e5rligere dekket enn billedkunsten. Jeg skulle gjerne funnet andre m\u00e5ter \u00e5 skrive om kunst p\u00e5 enn klassisk kritikk. Vi er ogs\u00e5 p\u00e5 jakt etter gode skribenter.<\/p>\n

\u2013 Det er vanskelig \u00e5 finne. Jeg har gjort skriveoppdrag i perioder, men n\u00e5 pr\u00f8ver jeg \u00e5 unng\u00e5r jeg fordi det er s\u00e5 d\u00e5rlig betalt. Det er jeg ikke alene om \u00e5 tenke.<\/em><\/p>\n

\u2013 Ja, jeg har faktisk tenkt p\u00e5 \u00e5 h\u00f8re om vi kan f\u00e5 til et samarbeid med Kunstkritikk<\/em>. Ideen er \u00e5 dele p\u00e5 stoffet og dermed kunne tilby mer betaling. N\u00e5 som jeg har sagt det m\u00e5 jeg kanskje ta en telefon til Jonas Ekeberg, s\u00e5 han ikke leser det her f\u00f8r jeg f\u00e5r spurt! Slik kunne vi utnyttet ressursene bedre og f\u00e5tt st\u00f8rre slagkraft. Vi er jo skviset p\u00e5 ressurser. Men hvis ikke vi i BT skulle ta dette p\u00e5 alvor, hvem skal gj\u00f8re det da?<\/p>\n

\u2013 Hva tenker du kunstnere og kunstfeltet selv kan gj\u00f8re for at kunst skal blir en mer naturlig del av den offentlige samtalen?<\/em><\/p>\n

\u2013 Jeg skulle \u00f8nske meg flere kunstnere som engasjerer seg den offentlige samtalen om kunst. Det handler ikke om \u00e5 lage den mest politiske kunsten eller utfordre grenser. Saken om Arne M\u00e6lands skulpturer* for eksempel! Det er symptomatisk at det var Erlend H\u00f8yersten i Danmark som uttalte seg kritisk til kunstgaven f\u00f8rst, ikke noen i Bergens kunstmilj\u00f8. Hvorfor er det ikke flere kunstnere som er med og sier hva de mener, sier hva er dette for slags prosess?!<\/em> Det er enklere \u00e5 vende seg inn mot seg selv. Jeg har inntrykk av at kunstnere tenker at de blir sett p\u00e5 med mistanke av andre i milj\u00f8et om de pr\u00f8ver \u00e5 kommunisere med omverdenen og bruker et helt alminnelig, forst\u00e5elig spr\u00e5k.<\/p>\n

Det hviler ogs\u00e5 et spesielt ansvar p\u00e5 lederne for de store institusjonene. Jeg synes det forsvant kraft ut fra Bergen med Solveig \u00d8vsteb\u00f8 og Erlend H\u00f8yersten. De nye lederne for KODE og Bergen Kunsthall har v\u00e6rt urovekkende lite synlige i diskusjoner jeg mener de absolutt burde ha v\u00e6rt til stede. Eksempelvis har vi hatt g\u00e5ende en land bergensdebatt n\u00e5: Hvor vil byen. Hva skal byen v\u00e6re? Ogs\u00e5 i slike samtaler kan de vise at kunsten er relevant og viktig. Det er plass til langt flere premissleverand\u00f8rer i Bergen.<\/p>\n

Anngjerd Rustand<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

* Debatten rundt 250-\u00e5rsjubileet for Bergen Filharmoniske Orkester. Feiringen markeres blant annet med en utstilling med verk av kunstner Arne M\u00e6land, som viser en samling skulpturer plassert inne i og utenfor Grieghallen. N\u00e6ringslivsleder Christian Rieber b\u00e5de tok initiativ til og finansierer utstillingen. Prosjektet ble gjennomf\u00f8rt uten kunstfaglige vurderinger. Sandvik har selv uttalt seg kritisk om prosessen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00d8yenskygger f\u00f8lger som vedlegg til Billedkunst 2\/2015 \u2013 som\u00a0 kunstnere over hele landet fikk i postkassa g\u00e5r.\u00a0 Her er en smakebit fra publikasjonen: Jeg spurte Hilde Sandvik, kultur- og debattredakt\u00f8r i Bergens Tidende (BT), om innspill til hvordan billedkunst kan f\u00e5 en viktigere plass i media og i offentligheten. \u2013 Hvorfor f\u00e5r billedkunst mindre oppmerksomhet … Continue reading \u00abJeg \u00f8nsker meg flere kunstnere som engasjerer seg i den offentlige samtalen\u00bb<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[307,293],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6833"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6833"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6833\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6843,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6833\/revisions\/6843"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6833"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6833"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6833"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}