Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":68,"date":"2009-02-10T21:33:21","date_gmt":"2009-02-10T19:33:21","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/2009\/02\/kunst-og-milj%c3%b8\/"},"modified":"2009-06-07T19:27:30","modified_gmt":"2009-06-07T17:27:30","slug":"kunst-og-milj%c3%b8","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2009\/02\/kunst-og-milj%c3%b8\/","title":{"rendered":"Kunst og Milj\u00f8"},"content":{"rendered":"

Ettersp\u00f8rsel av hva?<\/strong><\/p>\n

av Fr\u00f8ydis Lind\u00e9n<\/em><\/p>\n

B-open seminaret (<\/strong>www.b-open.no<\/strong><\/a>) i Bergen i november i fjor var en gledelig overraskelse. Foredragsholderne og selvpresentasjonene som seminaransvarlig Samir M’Kadmi hadde invitert, viste hvordan kunst \u00e5pner opp for b\u00e5de \u00e5 leve i og med naturen p\u00e5 et mangfold av m\u00e5ter. Seminaret ble ikke en gjentakelse om hvor milj\u00f8vennlig kunsten er i seg selv, gjennom bruken av ready-mades i mange verk. Kunstnerduoen Ackroyd and Harvey sine gressmalerier lager fremdeles et gr\u00f8nt sl\u00f8r p\u00e5 netthinnen og Peter Fend sine sinnrike ideer for \u00e5 l\u00f8se vannressursproblemene i verden, var visjon\u00e6re langt utover min fatteevne. Likevel fikk jeg behov for grave videre for \u00e5 finne argumenter for hva kunsten kan bidra med i en milj\u00f8debatt.<\/strong><\/p>\n

Jeg s\u00f8kte tilflukt i Arne Johan Vetlesens sammenstilling av milj\u00f8essays i boken \u201dNytt klima \u2013 milj\u00f8krisen i samfunnskritisk lys\u201d (2008). Ulike samfunnsdebattanter og aktivister har skrevet sine analyser om milj\u00f8krisen. Skremselspropagandaen sl\u00e5r til ogs\u00e5 i denne boken, med n\u00f8kkeltall som sender oss til helvete uten \u00e5 n\u00f8le. V\u00e5r rovdrift p\u00e5 naturens grunnressurser skaper ringvirkninger som ikke bare v\u00e5r generasjon vil oppleve. Vi har h\u00f8rt det f\u00f8r, men boken ga likevel utvidede perspektiv.<\/p>\n

Mitt eget milj\u00f8engasjement ble skapt p\u00e5 begynnelsen av nittitallet, hvor 10-\u00e5rs prognosen for n\u00e5r jordens eksistens skulle opph\u00f8re, ble prentet inn i v\u00e5r bevissthet. Femten \u00e5r etter lever jeg fortsatt og ser situasjonen som mer kompleks enn noen gang. Oppklarende var det derfor \u00e5 lese Vetlesens analyse av hvordan teknologiutviklingen f\u00f8rt til et skifte i v\u00e5r holdning til naturen:<\/p>\n

\u201d Det vi n\u00e5 frykter \u2013 heri skiftet \u2013 er ikke naturens erfarte og mytisk konspirerte allmakt overfor oss, men v\u00e5r egen vitenskapelig ervervede og teknologisk utagerte makt over naturen. Hvilket betyr: Den natur som enn\u00e5 fremst\u00e5r som vill, beveger oss n\u00e5 ved \u00e5 fremst\u00e5 som skj\u00f8r og s\u00e5rbar.\u201d <\/em><\/p>\n

Troen p\u00e5 ytterligere teknologiske nyvinninger for \u00e5 redde oss ut av knipa, og beskytte den s\u00e5rbare naturen, blir kraftig kritisert i boka. Den h\u00f8yteknologiske redningspakka passer uendelig godt inn i en kapitalistisk \u00e5nd, hvor eksponensiell vekst blir fremstilt som en av grunnforutsetningene. \u00c5 skape et behov for utvikling av ny teknologi for \u00e5 l\u00f8se milj\u00f8krisen, gir \u00f8kte inntekter til h\u00f8yteknologiske bedrifter i mange sektorer i Norge. Med en slik argumentasjon har jeg endelig forst\u00e5tt hvorfor \u201dsupply and demand\u201d skrives i akkurat denne rekkef\u00f8lgen. \u00c5 kreve ettersp\u00f8rsel f\u00f8r tilbud vil aldri f\u00f8re til sterk nok vekst i \u00f8konomien til at verdi\u00f8kning skjer. Rovdrift p\u00e5 naturens ressurser blir derfor en selvf\u00f8lgelig del av en rein kapitalistisk politikk \u2013 selv n\u00e5r det skal l\u00f8se en milj\u00f8krise.<\/p>\n

I en slik gr\u00e5dighetskultur er det godt \u00e5 bli minnet om filosofen Hans Jonas sin ansvarsetikk i flere av essayene etterp\u00e5. Ansvarsetikken poengterer at vi i dag har nok informasjon til \u00e5 kunne vise og ut\u00f8ve ansvar for hendelser som ikke bare ber\u00f8rer v\u00e5r hverdag, men ber\u00f8rer v\u00e5r klode. I et slikt perspektiv blir vi ansvarlige for hendelser som f\u00f8rer til milj\u00f8\u00f8deleggelser et annet sted i verden, n\u00e5r det gagner v\u00e5r hverdag her hjemme. Det er i en slik argumentasjonsrekke at Vetlesen kritiserer fenomenologiens klokkeklare tro p\u00e5 \u00e5 studere det n\u00e6re og lokale, for \u00e5 kunne si noe om verden i seg selv. Det var overraskende da fenomenologi er en metodisk innfallsvinkel og teoretisk bakgrunn for mange kunstneriske prosjekter.<\/p>\n

Det er i bokens siste essay at jeg endelig finner hint om kunstens behov i samfunnet. I en fabulerende tekst, av Freddy Fjellheim, brukes s\u00f8vngjenger-metaforen som beskrivelse av hvordan vi flyter rundt og distanserer oss fra hendelser. Vitenskapelig fakta og distansering gjennom en objektivitetstro, skaper ofte passivitet og ikke handling. Handling m\u00e5 baseres p\u00e5 en f\u00f8lelsesrettet tilknytning basert p\u00e5 at noe i naturen, betyr noe for oss personlig. Med en slik oppmerksomhet vil ting f\u00e5 egenverdi, lik den tilknytningen Vetlesen beskriver n\u00e5r datteren p\u00e5 tre \u00e5r hilsen treet farvel, etter en leikestund i skogen. Kunstens oppgave blir i en slik sammenheng en viktig stemme i det offentlige rom, som oppfordrer oss til \u00e5 bruke f\u00f8lelser, empati og argumentere for naturens egenverdi.<\/p>\n

Kunsten kan dermed fungere som dialogskaper og p\u00e5minne oss om at kontroll og distansering, like ofte er handlingslammende som en styringshjelp. Fjellheim g\u00e5r faktisk s\u00e5 langt at han beskriver v\u00e5rt patriarkalske samfunn som hovedproblemet, fordi mannen definerer maktspr\u00e5ket i samfunnet, hvor konkurranseinstinkt vurderes h\u00f8yere en empatiske evner. Han gir derfor fedrene et st\u00f8rre ansvar for \u00e5 s\u00f8rge for empatiske og sunne forhold til sine barn, som en av l\u00f8sningene for en mer milj\u00f8vennlig verden. En mer empatisk holdning til omverden vil kunne gi mindre behov for maktut\u00f8velse og lettere \u00e5 f\u00e5 forst\u00e5else for tingenes og naturens egenverdi. Det er store og for meg, nye tankesprang, som gir h\u00e5p og oppmuntring til \u00e5 skape kunst innenfor et milj\u00f8engasjement.<\/p>\n

B-open seminarets deltakere og noen informative linker om dem:<\/strong><\/p>\n

Heather Akroyd and Harvey: www.artsadmin.co.uk\/projects\/artist.php?id=40<\/a><\/p>\n

Karen O\u2019Brien: http:\/\/folk.uio.no\/karenob\/<\/a><\/p>\n

Susanne Jaschko: www.sujaschko.de\/en\/<\/a><\/p>\n

Tine Mareen Buddeberg: www.kulturnett.no\/personer\/person.jsp?id=T11504707<\/a><\/p>\n

Peter Fend: http:\/\/en.wikipedia.org\/wiki\/Peter_Fend<\/a> or www.mitpressjournals.org\/doi\/abs\/10.1162\/octo.2008.125.1.117<\/a><\/p>\n

(but he promised his web-page to be finished soon!)<\/p>\n

Samir M\u2019Kadmi: http:\/\/everydaytrash.com\/2008\/04\/17\/trashtastic-thursday-with-samir-mkadmi\/<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ettersp\u00f8rsel av hva? av Fr\u00f8ydis Lind\u00e9n B-open seminaret (www.b-open.no) i Bergen i november i fjor var en gledelig overraskelse. Foredragsholderne og selvpresentasjonene som seminaransvarlig Samir M’Kadmi hadde invitert, viste hvordan kunst \u00e5pner opp for b\u00e5de \u00e5 leve i og med naturen p\u00e5 et mangfold av m\u00e5ter. Seminaret ble ikke en gjentakelse om hvor milj\u00f8vennlig kunsten … Continue reading Kunst og Milj\u00f8<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/68"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=68"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/68\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/68\/revisions\/139"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=68"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=68"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=68"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}