Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":589,"date":"2009-10-21T15:19:05","date_gmt":"2009-10-21T13:19:05","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=589"},"modified":"2009-10-21T15:19:05","modified_gmt":"2009-10-21T13:19:05","slug":"lys-og-skygge","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2009\/10\/lys-og-skygge\/","title":{"rendered":"Lys og skygge"},"content":{"rendered":"

\"Blink\"<\/p>\n

En mor og et barn i HC Giljes Blink.<\/em><\/p>\n

HC Gilje viser Blink p\u00e5<\/em> HKS i perioden 8.oktober til 9.november<\/strong><\/p>\n

Improvisasjoner med rom.<\/strong><\/p>\n

HC Gilje befinner seg i et felt som gjerne kalles New media art. Noe av det som er med New media art\u00a0 er at det handler ikke bare<\/em> om New media art. Det forholder seg, og kan leses av oss, som all annen kunst. Ogs\u00e5 her er mennesket, brukeren av mediet, en referanse man ikke kommer utenom. Jeg opplever Giljes arbeider som inkluderende og rause, og at de er ydmyke ovenfor meg som publikum. Gilje vil at vi skal oppleve. Og at opplevelse er noe som er viktig.
\n<\/p>\n

Kunstnere som arbeider med nye medier, definerer ogs\u00e5 i stor grad de samme mediene. De lager l\u00e6rerb\u00f8kene og oppgavene, samtidig som de l\u00f8ser dem. Det er selvf\u00f8lgelig problematisk. Dette hindrer dem kanskje i \u00e5 f\u00e5 en kritikk eller tilbakemelding som er skjerpende og givende nok. Og at arbeidenes klang, ringer mer i eget innerste milj\u00f8, enn \u00e5 bli formidlet ut til et allment publikum, eller til andre kunstnere som jobber i mer tradisjonelle medier. Mange mister interessen hvis det blir for mye preik om dioder og overf\u00f8ringer. Jeg synes ikke Gilje prakker dette p\u00e5 meg i utstillingen. De spesielt interesserte kan fordype seg i detaljer i en annen etasje. Der er det rigget opp rikelig med dokumentasjon om HC Giljes andre arbeider, og metoder.<\/p>\n

Som mange andre som jobber i dette feltet er det \u00e5 v\u00e6re en Reodor Felgen, en del av moroa. Det \u00e5 lage alt fra programvaren som styrer lyset, til bindersen p\u00e5 informasjonsarkene.<\/p>\n

Dette kjennetegner ogs\u00e5 HC Giljes praksis. Det er n\u00e5 likevel opplevelsen<\/em> vi som publikum f\u00e5r, som blir det kunstneren avdekker i gallerirommet. Det er med rommet han vil improvisere. Og oss han vil dele sin improvisasjon med.<\/p>\n

<\/strong><\/p>\n

I m\u00f8te med HC Giljes arbeider blir jeg som de aller fleste andre som er innom HKS i\u00a0 perioden, en betrakter. St\u00e5ende \u00e5 se<\/em> inn i lysinstallasjonen. Bildene p\u00e5 HKS sin nettside viser ogs\u00e5 mennesketomme rom badet i lys. Sett fra utkanten. Det var en to\u00e5ring som m\u00e5tte til for \u00e5 \u00e5pne arbeidet for meg. Hun stoppet nemlig ikke ved den skarpeste av lysstr\u00e5lene i Blink. <\/em>Hun ville inn<\/em> i rommet og lyset. Jeg fulgte klumsete etter. I denne to\u00e5ringens verden er arbeidet n\u00e5 blitt en del av en nyervervet kunnskap om lys og rom.<\/p>\n

Ved persepsjon bes sansene tas i bruk.<\/p>\n

\"giljeSkygge\"<\/p>\n

\u00c5 skape skygge.<\/em><\/p>\n

Som inngang til Blink<\/em>, tar jeg n\u00e5 utgangspunkt i erfaringen av \u00e5 ha v\u00e6rt i<\/em> arbeidet. <\/em><\/p>\n

En<\/em> komposisjon av opplevelser<\/em> , er ordene HKS bruker om blink. <\/em>Mine ord blir snarere opplevelsen av en komposisjon<\/em>. En komposisjon med en viss lengde, med virkemidler som farger og kontraster.<\/p>\n

I de delene der kontrastene er tydelige, som mellom lys og m\u00f8rk, og mellom ulike former , er den p\u00e5 sitt beste. Ogs\u00e5 timingen er noe Gilje mestrer!\u00a0 Men der han blir for revet med av fargenes muligheter, mister han ogs\u00e5 det taket han s\u00e5 til de grader har der han holder igjen. Han m\u00e5 gjerne spare litt p\u00e5 kruttet.<\/p>\n

Arbeidet har ogs\u00e5 lyd. Den gj\u00f8r meg nysgjerrig p\u00e5 hvordan arbeidet ville v\u00e6rt uten. Kanskje kunne lyden v\u00e6rt et eget selvstendig arbeid? I dialog med et annet rom. Lyden ender med \u00e5 stjele for mye fra lyset, som er absolutt det mest interessante i rommet. I hvertfall etter at jeg entret det med hele mitt jeg. (Og det at lys ikke lager lyd er jo ganske interessant.)<\/p>\n

\"giljeBlink\"<\/p>\n

Fra Blink<\/em><\/p>\n

Spare p\u00e5 kruttet gj\u00f8r han til gjengjeld nede i krypten, med sitt andre arbeid. En sirkelkonstruksjon, eller en lysekrone som fra en ubehagelig dr\u00f8m, der elektrisiteten l\u00f8per l\u00f8psk. Plasseringen i krypten tilf\u00f8rer arbeidet en mystikk, som om krypten er et gjemt bakrom til byens maskineri. Gilje sier p\u00e5 sin blogg at arbeidet animerer den bes\u00f8kendes skygge. Et arbeid der lys og skygge galopperer omkring seg selv. Intenst og tilsynelatende ute av kontroll. Arbeidet gir en snikende frykt for denne elektrisiteten og teknologien, som vi er s\u00e5 avhengige av, men ikke helt forst\u00e5r oss p\u00e5. Hvem styrer denne konstruksjonen? Hvem st\u00e5r bak? Jeg h\u00e5per \u00e5 f\u00e5 se flere artikulerte skygger fra HC Gilje .<\/p>\n

\"giljeKrypt\"<\/p>\n

HC Giljes lysekrone i krypten<\/em><\/p>\n

Mer om HC Gilje<\/a><\/p>\n

Tekst og foto: Anne Marthe Dyvi<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En mor og et barn i HC Giljes Blink. HC Gilje viser Blink p\u00e5 HKS i perioden 8.oktober til 9.november Improvisasjoner med rom. HC Gilje befinner seg i et felt som gjerne kalles New media art. Noe av det som er med New media art\u00a0 er at det handler ikke bare om New media art. … Continue reading Lys og skygge<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/589"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=589"}],"version-history":[{"count":17,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/589\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":610,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/589\/revisions\/610"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=589"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=589"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=589"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}