Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":4755,"date":"2012-04-04T14:06:46","date_gmt":"2012-04-04T12:06:46","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=4755"},"modified":"2012-04-04T14:13:11","modified_gmt":"2012-04-04T12:13:11","slug":"samtale-med-gjertrud-steinsvag-om-private-penger","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2012\/04\/samtale-med-gjertrud-steinsvag-om-private-penger\/","title":{"rendered":"Samtale med Gjertrud Steinsv\u00e5g\u2013 om private penger."},"content":{"rendered":"

Gjertrud Steinsv\u00e5g er igang med et bokprosjekt som del av kuratorstudiet hun holder p\u00e5 med. Never Mind the Benefits<\/em>, som skal utgis p\u00e5 Feil Forlag, vil inneholde en rekke tekster og utforskninger av forholdet mellom kunst og penger. Med utgangspunkt i private penger.<\/strong><\/p>\n

Med nominasjonsutstillingen til Statoil Art Awards som passende kulisse inviterte Gjertrud til en \u00e5pen samtale p\u00e5 Kunstnerenes Hus tidligere i \u00e5r\u2013 for \u00e5 lodde stemningen i forhold til en ideologisk ambivalens innen billedkunstfeltet i Norge,\u2013\u00a0 forholdet mellom privat og offentlig finansiert kunst og kunstproduksjon og hvilke eventuelle f\u00f8ringer eller forventninger som er knyttet opp til det. Uten \u00e5 ville g\u00e5 isolert inn i diskursen rundt pengene til Statoil, men heller utforske de forskjellige aspektene ved situasjonen i feltet\u201a\u2013 en nedbygging av de offentlige st\u00f8tteordningene og dermed et st\u00f8rre press for \u00e5 akseptere og \u00e5 forholde seg til det private n\u00e6ringslivet.<\/strong><\/p>\n

Julie L. Porter: Hvorfor vekker dette s\u00e5 mye interesse hos oss?<\/p>\n

Gjertrud Steinsv\u00e5g: At s\u00e5pass mange dukket opp p\u00e5 Kunstnernes Hus, handler om at Statoils kultursponsing g\u00e5r rett inn i f\u00f8lelseslivet til kunstfeltet, og mobiliserer kritiske stemmer og posisjoneringer n\u00e6rmest p\u00e5 ryggmargsrefleks. Dette handler ofte om sammenhengen mellom Statoil som oljeselskap, og Staten Norge som aksjon\u00e6r og oljenasjon. Mer generelt tror jeg det ble viktig at vi arrangerte panelsamtalen p\u00e5 kunstnernes egen arena, og at private penger representerer en vanskelig og relativt ny diskusjon i Norge. Jeg opplever at det oppst\u00e5r noen ambivalente problemstillinger mellom den \u00f8konomiske strukturen og den tradisjonelle forestillingen om kunstnermyten, og mener vi trenger \u00e5 utvikle et ordforr\u00e5d for denne tematikken. M\u00e5let med samtalen var derfor \u00e5 \u00e5pne opp for en l\u00f8sere samtale om emnet og aktivisere refleksjonsniv\u00e5et.<\/em><\/p>\n

JLP: Hvordan fungerte det? G\u00e5r det an \u00e5 sette premisser i en samtale som handler om s\u00e5pass komplekse f\u00f8lelses\u2013 og id\u00e9messige faglige strukturer?<\/p>\n

GS: Mange av dem som m\u00f8tte opp har nok forventinger til at samtalen skulle ha en tradisjonell debattform, og oppfattet arrangementet som uklart og uregissert. Jeg sitter igjen med en f\u00f8lelse av at publikum \u00f8nsket klarere svar. Det forst\u00e5r jeg godt. Men for min del var jeg interessert i hvilke mekanismer som blir aktivisert i samtalen. Det var interessant at publikum tok opp forskjellige typer relevante problemstillinger, for eksempel G.I. ordningen, noe som har v\u00e6rt et brennhett tema for norsk kunstliv den siste tiden. Jeg har ingen fagpolitiske m\u00e5l med boken, men ser p\u00e5 det som et kunsterisk forskningsprosjekt om tematikken. S\u00e5nn sett var samtalen en verdifull erfaring i forhold til det \u00e5 m\u00f8te mine egne tanker og se hva som skjedde i offentligheten; Hvilke motivasjoner og forventninger har kunstnerne til hvor skal en s\u00e5nn samtale skal ligge, hva den skal handle om, hvem er relevante stemmer?<\/em><\/p>\n

JLP: Opplever du at det r\u00e5der en intern forvirring i kunstfeltet i forhold tll tematikken?<\/p>\n

GS: Statoil Art Award var utgangspunkt for at Kunstnernes Hus og jeg inviterte til en samtale om kunst og penger. Men det er et mer overordnet tema vi \u00f8nsket \u00e5 snakke om \u2013 hvilke holdninger representerer Statoils Kunstpris. For det er jo ikke bare Statoils Kultursponsing dette dreier seg om. DN hadde nylig en artikkel om samarbeidet mellom Sparebankstiftelsen DNB Nor og Nasjonalmuseet, hvor overskriften er \u201cVelgj\u00f8rer med full kontroll\u201d. Ogs\u00e5 her diskuteres definisjonsmakten, ved at DNB Nor finansierer Nasjonalmuseets innkj\u00f8p. Kunstfeltet frykter \u00e5 bli styrt og miste faglig definisjonsmakt \u2013 vi har ikke tillit til at kunstens frihet og fag ivaretas n\u00e5r det er n\u00e6ringslivet som gir \u00f8konomisk st\u00f8tte til feltet. I Norge representerer kulturliv og n\u00e6ringsliv s\u00e5 ulike tradisjoner og verdier, og ideen om motsetningen mener jeg fremdeles er ganske sterk i oss. Kunstprosjekter er alltid avhengig av en gitt kontekst, og det er endringer p\u00e5 gang ogs\u00e5 n\u00e5r det gjelder samarbeidet med n\u00e6ringsliv.<\/em><\/p>\n

JLP: Kan du fortelle litt mer om hva du tenker om de forandringene som er p\u00e5 gang?<\/p>\n

GS: Samarbeidet mellom kultur- og n\u00e6ringsliv er relativt nytt, og at n\u00e6ringslivet begynner \u00e5 v\u00e6re mer synlige som samarbeidspartner i kulturlivet er kanskje enda nyere. Det er ogs\u00e5 en politisk forankring gjennom handlingsplanen mellom kulturdepartementet og n\u00e6ringslivsdepartementet at et samarbeid skal utvikles mellom de to n\u00e6ringene; b\u00e5de for at kulturlivet skal ha en bedre \u00f8konomi og \u00f8kosystem, samtidig som den kreative kompetansen som kulturarbeidere har anses i st\u00f8rre grad som relevant for bedrifters konkurranseevne. Mitt engasjement bunner i entusiasme for dette som mulighet for \u00e5 utvikle kunstfeltets \u201d\u00f8kosystem\u201d, samtidig som jeg frykter ensartet og kolonisert kunst i denne sammenhengen. Jeg opplever n\u00e6ringslivet som dominerende part i samarbeidet, og savner kunstfaglige initiativer og stemmer. I en tid hvor vi unders\u00f8ker vilk\u00e5r for kulturelt entrepren\u00f8rskap og en forbedret \u00f8konomisk situasjon for kunstnere, er det essensielt at kunstfaglig kvalitet er ivaretatt ogs\u00e5 p\u00e5 nye arenaer. Det fordrer at kunstmilj\u00f8et selv deltar og er en sentral akt\u00f8r i utviklingen, for eksempel ved \u00e5 v\u00e6re sterke stemmer i faglitteraturen, debatter og tekster,\u00a0 og ikke minst gj\u00f8re kunstprosjekter som utvider dette til et interessant faglig felt. Det siste ble eksemplifisert i samtalen p\u00e5 Kunstnernes Hus. Kristine Wessel nevnte den finske kunstneren Pilvi Takkala som jobbet med Deloitte. Kristine bruker dette prosjektet for \u00e5 si noe om det kunstneriske potenisale som ligger i n\u00e6ringslivet som arena. Hennes poeng er at n\u00e6ringslivet i Norge er umodent og for objektorientert i sitt kunstsyn, og dermed ikke representerer det store spennet av samtidskunst i Norge. Flere internasjonale kunstprosjekter tar opp denne tematikken, og jeg tror vi kommer til \u00e5 se mer av det i Norge. Og parallellt mener jeg at vi trenger \u00e5 utvikle et spr\u00e5k for dette, derfor jobber jeg med \u00e5 synliggj\u00f8re noen formuleringer rundt denne problematikken. Det handler om \u00e5 sette ord p\u00e5 de symbolske aspektene ved penger. Det som er \u00e5penbart, er at de fleste kunstnere, kuratorer, gallerister, etc. har masse p\u00e5 hjertet om temaet kunst og penger, uansett om de snakker om G.I. ordningen, Statoil, Kulturr\u00e5det, offentlige og private samlinger.<\/em><\/p>\n

JLP: Jeg opplever at jeg skifter mellom forskjellige type holdninger.<\/p>\n

GS: Ja, jeg opplever ogs\u00e5 det. Og det er derfor jeg trives med \u00e5 jobbe med problemstillingen. Jeg liker at jeg ikke klarer \u00e5 g\u00e5 helt ut i ytterpunktene, men heller blir i de ambivalente og til tider paradoksale problemstillinger som oppst\u00e5r. For eksempel i forhold til Statoil Art Award, faktumet at det er en rein kunstfaglig jury, en ganske tung jury, synes jeg blir diskutert litt lite, den anerkjennelsen det er for kunstneren som vinner.<\/em><\/p>\n

JLP: P\u00e5 hvilken m\u00e5te er det viktig \u00e5 diskutere juryens anerkjennelse, som det er ved \u00e5 vinne en slik pris?<\/p>\n

GS: Som respekt for sine egne kollegaer p\u00e5 feltet. Og jeg har sett at dette ogs\u00e5 trekkes fram av for eksempel prisvinneren Ane Mette Hol. Vurderingen som ligger til grunn er den samme som den type st\u00f8tte som ligger i kulturr\u00e5det, hvis man sammenligner kulturr\u00e5det med Statoiljuryen. En del av mekanismene her, er at man opplever fremdeles at det offentlige kulturansvaret er st\u00f8rre og at de vurderingene som blir gjort i kulturr\u00e5det p\u00e5 et vis er sannere, enn i det private n\u00e6ringsliv.<\/em><\/p>\n

JLP: Henger dette sammen med at denne type kunstpris er relativt nytt i Norge?<\/p>\n

GS: Jo, det tror jeg. Statoil Art Award en ung pris, og mitt inntrykk er at Statoil har m\u00e5ttet utvikle og l\u00e6re underveis \u2013 og utvikler stadig \u2013 sitt kulturarbeid for \u00e5 bygge opp sin egen troverdighet som seri\u00f8s samarbeidspartner for kunstfeltet.<\/em><\/p>\n

JLP: Jeg hadde i utgangspunktet lave forventninger til Statoils representasjon av kunstnerne, men ble overrasket over hvor faglig st\u00f8dig utstillingskatalogen var. Kan det v\u00e6re et symptom p\u00e5 at n\u00e6ringslivet \u00f8nsker \u00e5 ta kunstneriske premisser p\u00e5 alvor?<\/p>\n

GS: Og det er jo interessant: at man m\u00f8ter Statoils prosjekt med lave forventinger til det kunstneriske niv\u00e5et. Et annet poeng til sp\u00f8rsm\u00e5let ditt, er at en av de nominerte i 2011, var perfomancekunstneren Tori Wr\u00e5nes. Selv om selve utstillingen var en dokumentasjon av hennes performancer, er det var et steg i retning bort fra det \u201cobjektorienterte n\u00e6ringslivskunsten\u201d.<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

JLP: Du er tydelig p\u00e5 at du ikke har tatt noe standpunkt i forhold til om du er for eller imot privat sponsing av kunst. P\u00e5 hvilken m\u00e5te kan ambivalensen du f\u00f8ler v\u00e6re med \u00e5 utvikle spr\u00e5ket rundt tematikken?<\/p>\n

GS: Det er viktig for meg \u00e5 si at jeg i denne fasen av prosjektet ikke har et klart standpunkt \u201cfor eller i mot privat sponsing\u201d. Det handler om at jeg ikke er en politisk akt\u00f8r \u2013 men at jeg er en kunstner og kurator, at jeg “er i problemet”. Uten at jeg skal foregripe innholdet i boken, s\u00e5 tror jeg at den kommer til \u00e5 reflektere ambivalensen. Det f\u00f8les litt som om man skal tilh\u00f8re den ene eller andre leiren, og at et standpunkt fordrer at man g\u00e5r til et ytterpunkt, Diskusjonene blir da fort polemiske. Jeg fors\u00f8ker \u00e5 jobbe med en type tenking og tiln\u00e6rming hvor man heller blir i ambivalensen og oppfordrer til en reflekterende m\u00e5te \u00e5 snakke p\u00e5,\u00a0 og tillater at vi g\u00e5r litt fram og tilbake mot v\u00e5re egne meninger. Det er likefullt meninger.<\/em><\/p>\n

Tekst: Julie Lillelien Porter\/ Illustrasjon: Anne Marthe Dyvi<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Gjertrud Steinsv\u00e5g er igang med et bokprosjekt som del av kuratorstudiet hun holder p\u00e5 med. Never Mind the Benefits, som skal utgis p\u00e5 Feil Forlag, vil inneholde en rekke tekster og utforskninger av forholdet mellom kunst og penger. Med utgangspunkt i private penger. Med nominasjonsutstillingen til Statoil Art Awards som passende kulisse inviterte Gjertrud til … Continue reading Samtale med Gjertrud Steinsv\u00e5g\u2013 om private penger.<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4755"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4755"}],"version-history":[{"count":12,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4755\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4769,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4755\/revisions\/4769"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4755"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4755"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4755"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}