Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":3953,"date":"2011-08-26T14:51:16","date_gmt":"2011-08-26T12:51:16","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=3953"},"modified":"2011-09-06T10:48:46","modified_gmt":"2011-09-06T08:48:46","slug":"ikke-sov","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2011\/08\/ikke-sov\/","title":{"rendered":"Ikke sov!"},"content":{"rendered":"

Den 6. Momentum Biennale; Imagine being here now. 18. juni \u2013 2. oktober, i Moss.<\/strong><\/p>\n

Ogs\u00e5 utgangspunktet for denne teksten er p\u00e5 mange m\u00e5ter begrenset av tid og rom, slik tittelen til Momentum 2011 peker p\u00e5. Mine refleksjonene er bygget p\u00e5 kun en del av Momentum; de tre utstillingshallene som ligger i den gamle m\u00f8llebyen i Moss sentrum.<\/p>\n

Bak skranken, p\u00e5 vei inn i Momentum Kunsthall befinner det seg en trapp. Den brer seg utover ett av hj\u00f8rnene i rommet, og n\u00e5r helt opp til taket. En trapp som tilsynelatende ikke leder noen steder hen, disfunksjonell, og lettere klaustrofobisk hvis en forestiller seg at en skal fors\u00f8ke \u00e5 bruke den slik vi vanligvis bruker en trapp. En ville havne helt opp under taket, fastklemt, uten \u00e5 ha kommet noe bestemt sted. Men som skulptur er den sl\u00e5ende, hvis en bare kan forestille seg at den ikke skal brukes slik en vanligvis bruker en trapp. (Det viser seg at dette “verket” ikke er et verk, men en arkitektonisk finesse, et slags amfi, bygget til forrige Momentum. Bygget av kunstnere, vel og merke).<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Fra videoarbeidet Versions<\/em> av Oliver Laric. Foto: Vilde Andrea Brun.<\/p>\n

<\/p>\n

Det arkitektoniske grepet til \u00d8ystein Aasan, \u00e5 bygge en labyrintisk utstillings-situasjon der hvert verk f\u00e5r operere alene i sitt eget hj\u00f8rne av labyrinten, oppleves som noe av det mest vellykkede i Momentum Kunsthall. Gjentakelse og repetisjon i arkitekturen danner en fysisk ramme for betrakteren som etterhvert ogs\u00e5 kan se dette som et st\u00f8rre tema i mange av arbeidene som stilles ut. Et sl\u00e5ende eksempel p\u00e5 dette er Versions<\/em> av Oliver Laric, en video som handler om \u00e5 sammenligne, eller at alle kunstverk imiterer eller er beslektet med andre verk, at alle verk er en Versjon. <\/em>Dette verket problematiserer ogs\u00e5 opphavsrett innen kunstverdenen; hvor ligger verkets autonomi, er det mulig \u00e5 l\u00f8srive seg fullstendig fra tidligere versjoner?<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Chess Cube Project<\/em> av Paulo Bottarelli. Foto: Vilde Andrea Brun.<\/p>\n

En annen kunstner som p\u00e5 snedig vis bruker repetisjonen som tema i sine verk under Imagine being here now,<\/em> er Chess Cube Project<\/em> av Paulo Bottarelli. Betrakteren forholder seg til en lukket kube som er s\u00e5 stor at det ville v\u00e6re mulig \u00e5 g\u00e5 inn i den. Ved siden av kuben vises en videoprojeksjon av et maleri, og det er n\u00e6rliggende \u00e5 tenke seg at maleriet befinner seg p\u00e5 innsiden av kuben. Inntil en beveger seg rundt hj\u00f8rnet, eller snur seg rundt, og ser det originale maleriet henge p\u00e5 veggen. Hva som befinner seg inne i kuben forblir et mysterium. Maleriets motiv er vagt, og vanskelige \u00e5 tolke. Det er vanskelig \u00e5 si hva en her st\u00e5r ovenfor. Denne opplevelsen blir forsterket da verket \u00abgjentar seg\u00bb i neste utstillings hall, bare at motivet p\u00e5 maleriet er et annet. Undertegnede fant det mer givende \u00e5 befinne seg i sin egen undring rundt dette arbeidet, enn \u00e5 lese katalogteksten.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Dont\u00b4t sleep yet<\/em>, Fiete Stolte. Foto: Vilde Andrea Brun.<\/p>\n

Dont\u00b4t sleep yet<\/em>, en installasjon av Fiete Stolte, viser en sirkel av monitorer montert p\u00e5 gravst\u00f8tter. P\u00e5 skjermene som vender innover i sirkelen vises bilde av lys og skygge p\u00e5 vegger eller forholdsvis rene hvite flater. Etter en stund er det mulig \u00e5 oppfatte at det er lysets gang gjennom ett eller flere rom som vi er vitne til. Tiden er forvrengt, den er kraftig skrudd opp, slik at vi kan se hvordan det faller inn i rommet og vandrer over disse flatene. Tittelen f\u00e5r meg \u00e5rv\u00e5ken; her er det noe som forg\u00e5r, her er det noe jeg ikke m\u00e5 miste. Eller er det en melankolsk refleksjon over hvordan tiden umerkelig smyger seg gjennom livene v\u00e5re, ber\u00f8rer oss, f\u00f8r den helt sikkert ogs\u00e5 forlater oss og kommer til syne gjennom nye objekter, nye mennesker, nye liv?<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Dont\u00b4t sleep yet<\/em> (detalj) Fiete Stolte. Foto: Vilde Andrea Brun.<\/p>\n

Mens jeg gikk omkring i dette virvaret av rom og f\u00f8lte meg litt som … left by an Ariadne\u00b4s thread, leading through its own labyrinth, skjedde det noe uventet; en journalist fra Moss Avis dukket opp som troll av eske og \u00abville stille noen sp\u00f8rsm\u00e5l\u00bb, hvis det var greit? Ettersom jeg er f\u00f8dt og oppvokst i Moss f\u00f8lte jeg en viss forpliktelse ovenfor lokalsamfunnet, for ikke \u00e5 si lokalavisa. Overskriften p\u00e5 dobbeltoppslaget i Moss Avis dagen etter (12.08.2011) ble \u00abSt\u00f8tter pengebruk uten \u00e5 ha sett biennalen\u00bb. Saken handlet om \u00f8konomi, og uttalelsene til meg og min samboer, Semund Svelle, ble brukt for \u00e5 krydre en tilsynelatende ferdig skrevet tekst av journalisten Torgeir Snilsberg.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Veggtegning av Michael Baers<\/p>\n

At billedkunst \u00abstjeler\u00bb kulturmidler fra annen kultur er en myte mange kunstnere er lei av. Det sier seg selv at de 8 millionene som er brukt p\u00e5 Momentum 2011 ikke f\u00f8rst og fremst kommer fra kommunale midler, men tvert i mot bidrar med en stor andel friske kulturmidler til Moss i form av en samtidskunstutstilling av h\u00f8y kvalitet, og alt det den f\u00f8rer med seg. \u00c5 m\u00e5le Momentums verdi i kroner og \u00f8re er en kompleks aff\u00e6re; en del av regnestykket handler om hva tilreisende publikum legger igjen av midler i byens hoteller, kaffeer og resturanter. Et annet moment er hva dette betyr for byens omd\u00f8mme. Imagine being here now<\/em> omtales i sv\u00e6rt mange nasjonale og internasjonale medier.<\/p>\n

Men den viktigste biten i regnestykket er umulig \u00e5 tallfeste; kunstens egenverdi. Hva betyr billedkunsten for samfunnene som eksisterer i dag, lokalt og globalt sett? Jeg mener det er n\u00f8dvendig \u00e5 anerkjenne viktigheten av den konseptuelle og visuelle refleksjonen billedkunst representerer. Billedkunsten, sammen med de andre kunstartene, utgj\u00f8r rom for det ordl\u00f8se, det imagin\u00e6re, det som ligger i grenselandet for rasjonaliteten. Billedkunsten inng\u00e5r i store, globale samtaler som skjer p\u00e5 kryss og tvers av landegrenser og kontinenter. Den gjenspeiler en mangefasettert gjentakelse og uendelige variasjoner over politiske, emosjonelle, kulturelle og intellektuelle sp\u00f8rsm\u00e5l vi st\u00e5r ovenfor som mennesker. Slik jeg oppfatter det handler billedkunst om hva det vil si \u00e5 v\u00e6re et menneske. Jeg mener det er grunnleggende n\u00f8dvendig at ethvert samfunn til enhver tid reflekterer over dette p\u00e5 sine egne m\u00e5ter, og at kunsten kan romme det som ikke f\u00e5r plass andre steder i samfunnet, det vi enda ikke forst\u00e5r, det vi enda ikke kan snakke om.<\/p>\n

N\u00e5r det er sagt, er det kanskje de kunstfaglige milj\u00f8ene sitt ansvar \u00e5 synliggj\u00f8re hva de 8 millionene til Momentum 2011 er brukt p\u00e5. Hvis en tenker seg at de skal l\u00f8nne over 50 kunstnere, 5 kuratorer, samt administrative og tekniske ansatte er ikke summen s\u00e5 svimlende. Vi kunstnere har et problem; det kan virke som om det er liten forst\u00e5else for at vi vil ha l\u00f8nn for arbeidet vi gj\u00f8r. N\u00e5r Odd Nerdrum igjen dekker forsidene p\u00e5 avisene, sier dette vel s\u00e5 mye om medienes fordreining av hva det vil si \u00e5 v\u00e6re billedkunstner, som om hans uaktsomme h\u00e5ndtering av egen \u00f8konomi. En kunne \u00f8nske seg at mediene anerkjente billedkunst som et variert fagfelt, der den enkelte arbeidstaker ikke jobber mindre for l\u00f8nna enn den norske gjennomsnittsborgeren.<\/p>\n

\"\"<\/em><\/a><\/p>\n

<\/em>Swirler<\/em> av Caroline Achaintre. Foto: Vegard Kleven.<\/p>\n

Etter en lang digresjon vil jeg avslutte med arbeidet Swirler<\/em> av Caroline Achaintre, en diamantaktig formasjon vevet og\/eller sydd sammen i et energisk uttrykk. Dett er noe av det jeg personlig kunne ha \u00f8nsket meg mer av i denne utstillingen (eller det jeg fikk med meg av den); mer umiddelbar energi, litt mer tr\u00f8kk<\/em>, for \u00e5 bruke et lokalt uttrykk. Med s\u00e5 mye stimuli til den intellektuelle delen av hjernen hadde det v\u00e6rt deilig \u00e5 balansere det med mer impulsive, umiddelbare arbeider.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den 6. Momentum Biennale; Imagine being here now. 18. juni \u2013 2. oktober, i Moss. Ogs\u00e5 utgangspunktet for denne teksten er p\u00e5 mange m\u00e5ter begrenset av tid og rom, slik tittelen til Momentum 2011 peker p\u00e5. Mine refleksjonene er bygget p\u00e5 kun en del av Momentum; de tre utstillingshallene som ligger i den gamle m\u00f8llebyen … Continue reading Ikke sov!<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3953"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3953"}],"version-history":[{"count":19,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3953\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4024,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3953\/revisions\/4024"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3953"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3953"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3953"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}