Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":1609,"date":"2010-06-09T00:34:18","date_gmt":"2010-06-08T22:34:18","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=1609"},"modified":"2010-06-09T00:34:18","modified_gmt":"2010-06-08T22:34:18","slug":"begynnelsen-og-enden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2010\/06\/begynnelsen-og-enden\/","title":{"rendered":"Begynnelsen og enden"},"content":{"rendered":"

Bachelorutstillingen 2010<\/strong>
\nKunsth\u00f8gskolen i Bergen
\nStr\u00f8mgaten 1, Vaskerelven 8, Marken 37 og Kong Oscars gate 62, 19.-23. mai
\n2 cool 4 school,<\/em> Bergen Kj\u00f8tt, Skuteviken, 19.-30. mai<\/p>\n

F\u00d8RSTE AKT<\/p>\n

Om fem utvalgte arbeider fra utstillingen(e).<\/em><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Hilde Skevik, Abstract Absence,<\/em> videoinstallasjon og performance<\/div>\n

Hilde Skevik: Abstract Absence<\/em><\/strong>
\nI det dunkelt belyste rommet, et stykke fra hverandre, st\u00e5r en lenestol og en sofa. Fra under putene i stolen stikker det frem to armer og to bein, som om det sitter noen der og som om det er slik man sitter, det er ihvertfall en grunn til at hun sitter slik. Kan man sitte s\u00e5 ur\u00f8rlig? Jeg overveier det en stund, men tar ikke p\u00e5 armen hennes, for jeg velger \u00e5 tro at hun er virkelig. I sofaen l\u00f8per en katt \u2013 en videoprojeksjon av en katt som l\u00f8per og hopper forholder seg s\u00e5 presist til sofaens topografi at man kan forestille seg at den faktisk er der \u2013 bortvendt, i sin egen sluttede verden. Hvem er mest til stede, hun i lenestolen eller katten? Jeg vet ikke, ingen av dem er helt her\/vi er ikke alene.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Trine Hylander Friis, Horizontal,<\/em> videoinstallasjon<\/div>\n

Trine Hylander Friis: Voice Work #1 (Air), #2 (Wood)<\/em> og #3 (Horizontal)<\/em><\/strong>
\nMed Horizontal<\/em> g\u00e5r det opp for meg at det hele tiden har v\u00e6rt stemmen som griper inn i landskapene og ikke motsatt. Jeg har sett de to andre videoene i Voice Works-serien, Air og Wood, p\u00e5 mindre skjermer. Den skj\u00f8re og skadede, men ogs\u00e5 kraftfulle, ordl\u00f8se sangen f\u00f8lger videoene: den f\u00f8rste svart, noen glimt av tretopper som spinner rundt, et glimt av et brennende hus \u2013 den andre bevegelser forbi et skogholt, gjentagende og hakkete, med sm\u00e5 forskyvninger. Horizontal<\/em> fyller en hel vegg, himmel og hav driver forbi og stemmen tiltar og nesten umerkelig, f\u00f8rst, tar himmelen opp i seg noe av havet, det forsvinner igjen, men kommer tilbake med ny kraft, gradvis blir himmelen hav og havet himmel f\u00f8r det l\u00f8ser seg opp og de blir seg selv igjen, det er stemmen som maner.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Gabriel Johann Kvendseth, Warning,<\/em> skulptur\/marmor med inskripsjon<\/div>\n

Gabriel Johann Kvendseth: \u00abFirst We Take Manna Hatta\u00bb, \u00abFarmer Scrubs\u00b4s Preparations for a Post-Carbon Lifestyle\u00bb
\nog \u00abWarning\u00bb<\/strong>
\nAlt skal snart ta slutt<\/em> betyr inskripsjonen \u2013 noe man fors\u00e5vidt kan gjette seg til, og derfor f\u00e5r det en umiddelbar appell. Kvendseths postapokalyptiske tiln\u00e6rmelser er spredt rundt i lokalet p\u00e5 Bergen Kj\u00f8tt, og det passer godt \u00e5 f\u00e5 det slik i sm\u00e5 stikk. En samling fantasifulle v\u00e5pen spiller sammen opp mot et bloggutdrag som diskuterer overlevelsesstrategier og v\u00e5penbruk. Denne gutteromsleken f\u00e5r et slags tilsvar i den litt bortgjemte, h\u00f8ytidelige marmorplaten. Men denne inneholder samtidig en avgj\u00f8rende selvmotsigelse: For hvis enden er n\u00e6r og monumentet laget for \u00e5 vare en stund, hvem er da ordene myntet p\u00e5? Det er ikke en advarsel, det er et vitne om en menneskelig konstant. Og slik blir det hele blir en avstemt miks av lek, patos og eksistensielt alvor.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Else Ciljan Jakobsen, EMMA,<\/em>video<\/div>\n

Else Ciljan Jakobsen: EMMA<\/em><\/strong>
\nTo profiler mot hverandre: en ung kvinne og avst\u00f8pningen av hodet hennes \u2013 i et materiale jeg m\u00e5 anta er sjokolade. Hvit og svart. Hun b\u00f8yer seg mot henne og kysser henne, lenge, og langsomt l\u00f8ses skulpturens munnparti seg opp og hun tar det opp i seg, glupsk og alvorlig, til det er et \u00e5pent gap der, og hun blir st\u00e5ende og se p\u00e5 det hun har fort\u00e6rt.
\nDet \u00e5 spise kan jo romme hva som helst. Skam og nytelse er alltid s\u00e5 n\u00e6re hverandre. Her balanserer det i midten av alt, like deler erotisk, grotesk, fr\u00e5tsende, kj\u00e6rlig og tvangsmessig. Og s\u00e5 er det jo seg selv hun tar for seg av.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Espen David Haagaas<\/div>\n

Espen David Haagaas <\/em><\/strong>
\nScenen som utspiller seg i det lille kjellerrommet er forholdsvis bisarr. Kombinasjonen fylkesmuseum, art brut og skrekkabinett (noen sjangre som vel ikke ligger s\u00e5 fjernt fra hverandre i utgangspunktet) har endelig g\u00e5tt opp i en h\u00f8yere enhet. I et i utgangspunktet m\u00f8rkt rom famler jeg meg frem og oppdager at det er to slags modi: black light og vanlig lysp\u00e6re. Natt og dag, p\u00e5 en m\u00e5te, for i black light-versjonen lyser de p\u00e5malte detaljene med et tydelig m\u00e5neskinnspreg. Der sitter en gammel mann frosset i det han l\u00f8fter en bit av m\u00e5ltidet flesk og poteter mot munnen. Han sitter alene ved bordet, kona (med enda fjernere blikk) er plassert i sofaen ved siden av. Detaljer trer frem i det bl\u00e5lige lyset: som spor av bare f\u00f8tter oppetter en vegg. I gult lys er det det samme, men annerledes. Innredningen er utstudert. Diverse kreative anretninger peker i retning av at han var en sjelden en, denne mannen (eller kona?) I ene hylla kommer jeg over et glass med et syltet romvesen.<\/p>\n

ANDRE AKT<\/p>\n

En liten tilstandsrapport fra bachelorutstillingen 2010 med hovedvekt p\u00e5 institusjonelle forhold (delvis som erstatning for den semesterevalueringen dere vet).<\/em><\/p>\n

Tross busstransport, r\u00f8d teip og programflyere: Det er alltid en utfordring \u00e5 tr\u00e5le gjennom Kunsth\u00f8gskolens lokaler og klare \u00e5 finne frem til den \u00e5rlige bachelorutstillingens mange avkroker. Noen fortalte meg etterp\u00e5 at det ogs\u00e5 var utstilt arbeider i det r\u00f8de rommet <\/em>(og n\u00e5 snakker jeg om kunstdelen, har ikke tatt for meg design), og hvis det var tilfelle er det jo litt synd at det ikke var annonsert noe sted. Men det at det oppst\u00e5r rykter om bortgjemte skattkamre er kanskje noe i seg selv? Det har v\u00e6rt s\u00e5 lite mytedannelse i det siste.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Magnhild \u00d8en Nordahls bevegelige installasjon8\u00b0<\/em> sentralt i utstillingslokalet p\u00e5 Bergen Kj\u00f8tt<\/div>\n

Akademiklassen har gledelig nok droppet skolens labyrinter og f\u00e5tt ordnet seg et eget utstillingslokale i nystartede Bergen Kj\u00f8tt i Sandviken. En utmerket l\u00f8sning for begge parter: Avgangsstudentene har f\u00e5tt mulighet til \u00e5 lage en skikkelig utstilling, og mange bes\u00f8kende har f\u00e5tt \u00f8ynene opp for BK, inkludert studentene (opptil flere av dem har f\u00e5tt seg atelierplasser der n\u00e5 etter ba-studiet). Initiativ og innsatsvilje \u2013 n\u00e5r alt kommer til alt er det det som kan f\u00f8re en noe sted hen. Gjennomf\u00f8rt og godt er det ogs\u00e5, b\u00e5de utstillingen som helhet og enkeltarbeider.
\nMen det ville sikkert ikke v\u00e6rt s\u00e5 dumt om skolen (for eksempel neste \u00e5r) gjorde noen grep i retning av samlet utstilling med litt bedre forhold for flere. Slik det er n\u00e5 virker det som en \u00e5pen dag hvor det er et poeng \u00e5 promotere skolens bygninger og fasiliteter, og det virker jo noe regimeaktig. Selvf\u00f8lgelig er det den enkleste l\u00f8sningen, s\u00e5 jeg skal kanskje ikke legge s\u00e5 mye mer i det. Men det ville uansett trolig v\u00e6rt mangedoblet promoteringsverdi i \u00e5 skaffe et tomt lokale og legge til rette for en avslutning som st\u00e5r i stil med arbeidet som er nedlagt av studentene.
\nN\u00e5r det er sagt ble jeg faktisk positivt overrasket over lokalene i Vaskerelven i \u00e5r: Rom 8 er et anvendelig (om enn lite) sted, og arbeidene gikk godt sammen. Men det som l\u00f8ftet det enda noen hakk var nok rommene bakover og oppover i lokalet, det at de seks utstillerne her virkelig hadde tatt i bruk plassen og bygget opp forseggjorte romlige installasjoner. Da henger man seg ikke opp i verkstedinventaret rundt.<\/p>\n

\u00c9n ting til vil jeg benytte sjansen til \u00e5 si. Det er fem-seks av avgangsstudentene som bruker tekst som b\u00e6rende eller viktig element i arbeidene. Det vil si at tekst som kunstnerisk uttrykksform\/materiale\/metode er like mye brukt som for eksempel maleri, tegning, keramikk eller tekstil. Og da er det vel snart p\u00e5 tide at Kunsth\u00f8gskolen vurderer \u00e5 f\u00e5 inn noen l\u00e6rekrefter p\u00e5 feltet? Bortsett fra Hanne \u00d8rstaviks \u00e5rlige femdagerskurs for masterstudenter (som for\u00f8vrig er veldig l\u00e6rerikt), finnes det ikke noe tilbud og fint lite kunnskap. Det er flinke teoril\u00e6rere p\u00e5 skolen som nok fyller noe av behovet, men kunstteori og kunstnerisk tekstproduksjon er jo allikevel to totalt forskjellige ting.<\/p>\n

FINIS<\/p>\n

Anngjerd Rustand, tekst og foto (bortsett fra stillbilder fra videoene \u2013 kunstnernes egne)<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Bachelorutstillingen 2010 Kunsth\u00f8gskolen i Bergen Str\u00f8mgaten 1, Vaskerelven 8, Marken 37 og Kong Oscars gate 62, 19.-23. mai 2 cool 4 school, Bergen Kj\u00f8tt, Skuteviken, 19.-30. mai F\u00d8RSTE AKT Om fem utvalgte arbeider fra utstillingen(e). Hilde Skevik, Abstract Absence, videoinstallasjon og performance Hilde Skevik: Abstract Absence I det dunkelt belyste rommet, et stykke fra hverandre, … Continue reading Begynnelsen og enden<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1609"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1609"}],"version-history":[{"count":76,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1609\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1692,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1609\/revisions\/1692"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1609"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1609"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1609"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}