Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":1590,"date":"2010-05-28T09:43:20","date_gmt":"2010-05-28T07:43:20","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/2010\/05\/haugesund-11-2\/"},"modified":"2010-05-28T12:14:52","modified_gmt":"2010-05-28T10:14:52","slug":"haugesund-11-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2010\/05\/haugesund-11-2\/","title":{"rendered":"Haugesund 1:1"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a> <\/em><\/p>\n

John Audun Hauge “B\u00f8yg” skulptur, fra inngangspartiet. Permanent skulptur utenfor Haugesund Billedgalleri.<\/em><\/p>\n


\n<\/em><\/p>\n

Haugesund Billedgalleri sitt faste publikum, og noen flere, har sett den delen av Vestlandsutstillingen som vises i Haugesund . Mange lar seg begeistre av kunsten, men noen har ogs\u00e5 v\u00e6rt kritiske til at Vestlandsutstillingen i \u00e5r ikke vandrer rundt. De f\u00f8ler seg “snytt” for\u00a0resten\u00a0av utstillingen. Var dette alt de fikk se?\u00a0 En ting er \u00e5 f\u00e5 det faste publikummet til \u00e5 komme til galleriet, \u00e5 f\u00e5 de til \u00e5 reise rundt til andre gallerier er en st\u00f8rre\u00a0b\u00f8yg.<\/em><\/p>\n

Det er 190 kunstforeninger i Norge. Det utgj\u00f8r mange nysgjerrige kunstentusiaster p\u00e5 landsbasis. I Haugesund finnes Haugesund Billedgalleri og Haugesund Kunstforening. Galleriet er en kommunal institusjon, foreningen er privat. Og de samarbeider s\u00e5 det er vanskelig for en utenfra \u00e5 skille enhetene fra hverandre, noe som kanskje ikke er n\u00f8dvendig heller. Det som holder dem samlet er et fantastisk hus i Byparken i Haugesund. P\u00e5 utsiden ser det kanskje ikke s\u00e5 forlokkende ut, men det intakte interi\u00f8ret fra da bygget ble til i 1978 er tidstypisk og kledelig for en kulturinstitusjon.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Samtiden\u00a0i Haugesund Billedgalleri blir synliggjort av de historiske omgivelsene, med en del arbeider som kontrasterer stedet, og noen som absolutt ikke gj\u00f8r det. Det er gitt god plass til verkene, selv om noen av de b\u00e6rer preg av \u00e5 ha blitt “plassert” i den store salen. Videoverket,\u00a0“Heaven is another place” <\/em>til Helene Selv\u00e5g burde v\u00e6rt vist et annet sted da det \u00f8delegges fullstendig av overlyset i salen. Salen er ikke spesielt egnet for video, men sv\u00e6rt godt egnet for skulptur og arbeider med en omfangsrik koloritt.<\/p>\n

\n

\n

Indre gemakker, pauserommet til de ansatte.<\/em><\/p>\n

Som ved de fleste utstillinger er noen utstillere heldigere enn andre n\u00e5r det kommer til plassering, og \u00a0den lille salen har Nils-Thomas \u00d8kland f\u00e5tt for seg selv. Det er blitt et spennende rom.<\/p>\n

\"\"<\/a>“I Dionysos Hage; Stammen”,\u00a0installasjon av Nils-Thomas \u00d8kland. Tegniner og skulpturer.<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>“I Dionysos Hage; Stammen”,\u00a0installasjon av Nils-Thomas \u00d8kland. Tegniner og skulpturer.<\/em><\/p>\n

Arbeidet “I Dionysos Hage; Stammen”<\/em>,\u00a0til Nils-Thomas \u00d8kland kan minne om mobiler, kinetiske skulpturer, som hadde sin storhetstid i femti og seksti\u00e5rene, og de henger stille i sin lille sal. Fargene og materialene derimot skriker i en ganske annen oktav. Ledningsstumper, fluoriserende maling og fj\u00e6r fra en svart fugl kan tyde p\u00e5 at et\u00a0samtidig\u00a0urfolk har sl\u00e5tt seg ned i institusjonen. Tegningene p\u00e5 veggen bak skulpturene er tegninger av de samme skulpturene. Tredimensjonaliteten, \u00a0speiler seg i todimensjonaliteten; nett som i virkeligheten.<\/p>\n

N\u00e5r to blir tre<\/strong><\/p>\n

En annen kunstner som utfordrer v\u00e5rt forhold til to- og tredimensjonalitet er Randi Nyg\u00e5rd og hennes “Komplekse system oppst\u00e5r gjennom en rekke enkle interaksjoner”<\/em>. Arbeidene er gamle b\u00f8ker og blader som er sk\u00e5ret s\u00e5 de ikke lenger kan v\u00e6re det de er ment \u00e5 v\u00e6re. Innsidene er vrengt ut og kun fragmenter av innholdet i trykksakene avsl\u00f8res. Som tilskuer fors\u00f8ker jeg \u00e5 danne sammenhenger mellom tilstedev\u00e6relse og frav\u00e6r i m\u00f8te med arbeidene. Hva er sk\u00e5ret vekk, hvorfor, og hvilken verdi har en trykksak i v\u00e5r tid?<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Randi Nyg\u00e5rds “Komplekse system oppst\u00e5r gjennom en rekke enkle interaksjoner.”<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>Randi Nyg\u00e5rds “Komplekse system oppst\u00e5r gjennom en rekke enkle interaksjoner”<\/em><\/p>\n

Tingenes verdi<\/strong><\/p>\n

I Mona Nordaas sin installasjon\u00a0Hoppe Paradis\u00a0er det verdien av tid\u00a0og verdien av\u00a0ting\u00a0som artikuleres. Tusenvis av sm\u00e5 gjenstander er sortert etter farge og form og lagt ut i et st\u00f8rre system som danner formen av et “paradis”.\u00a0 Et arbeid med utallige referanser til oss som ser. P\u00e5 grunn av at gjenstandene ofte er masseproduserte, er det leker, nips og dingser som b\u00e5de du og jeg har eller en gang har hatt. V\u00e5rt felles magasin av ting og tang. For fine til \u00e5 kaste? For ubrukelige til \u00e5 bruke. Vi m\u00f8ter v\u00e5r egen historie fortalt gjennom det vi en gang har eiet og sett verdien av.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Mona Nordaas sin installasjon “Hoppe Paradis” i forgrunnen. Sten Are Sandbeck sin “Drivved” i bakgrunnen.<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>Detalje fra Mona Nordaas sin installasjon “Hoppe Paradis”<\/em><\/p>\n

Dette er ikke en b\u00e5t<\/strong><\/p>\n

Sten Are Sandbeck sine skulpturer “Drivved”<\/em> av tre, maling og lerret er overraskende tilpass i interi\u00f8ret anno 1978. De seiler rundt p\u00e5 et hav av linoleum og strutter med vant og seil. “Drivved”<\/em> kontarsterer ikke fortiden, men er direkte kontakt med den, og med et formspr\u00e5k som skreddersydd til \u00e5pningsdagen i 1978 der det sikkert ble servert sm\u00e5 kanapeer med gr\u00f8nn oliven. I en kort tekst som er \u00e5 f\u00e5 som vedlegg til utstillingen kommer det frem ett og annet om\u00a0samtidigheten\u00a0i “Drivved”<\/em>:\u00a0…”Kunstnerens atelier er en \u00f8de \u00f8y der alskens materialer reker i land. ….Betrakteren betrakter det ilanddrevne”…\u00a0I gallerirommet seiler s\u00e5 kunsten rundt. Med den entydige referansen til kunstens vesen blir arbeidene liggende p\u00e5 overflaten, og jeg lurer p\u00e5 om kunstneren egentlig tror like mye som meg at galleriet er et hav?<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

<\/a>Sten Are Sandbeck sine skulpturer “Drivved”<\/em><\/p>\n

1:1<\/strong><\/p>\n

I tillegg til flere innholdsrike arbeid under Vestlandsutstillingen, avdeling Haugesund, vil jeg nevne galleriets faste samling som ogs\u00e5 er verdt et bes\u00f8k. Med Haugesund Billedgalleris beliggenhet i Byparken, kan det minne om en skalamodell av kunstmuseet Louisiana utenfor K\u00f8benhavn, for de som har v\u00e6rt der. Med skulpturpark og arkitektur fra flere perioder som st\u00e5r skulder ved skulder. Et sted for kunst man godt kan tilbringe noen timer. Fordelen er at det er mye raskere og billigere \u00e5 ta Kystbussen til Haugesund! I hvertfall hvis du som jeg allerede befinner deg i vest.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Helene Selv\u00e5g sitt videoverk fra 1993 “Heaven is another place”<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Kari Kalst\u00f8 Stor\u00f8 “Si det til veggen”. Et tekstarbeid med flyttbare bokstaver .<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>Andr\u00e9 Tribbensee dokumentasjon eller digitale presentasjon av et arbeid som har foreg\u00e5tt siden 2006: “The Tea Ceremony Project”<\/em><\/p>\n

f\u00f8lg prosjektet p\u00e5 <\/em>www.world-wide-tea.blogspot.com<\/em><\/a><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Andr\u00e9 Tribbensee “The Tea Ceremony Project”<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>Gjertrud Steinsv\u00e5g sine perlebilder med motiver fra samtidskunsten,” Attempts to make you breathless”<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Gjertrud Steinsv\u00e5g ,” Attempts to make you breathless” til venstre. Den faste samlingen i galleriet skimtes i bakgrunnen.<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Les mer om utstillingen og Haugesund Billedgalleri\u00a0her<\/a><\/p>\n

Kystbussen – med plassgaranti, finner du\u00a0her<\/a><\/p>\n

Tekst og foto: Anne Marthe Dyvi<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

John Audun Hauge “B\u00f8yg” skulptur, fra inngangspartiet. Permanent skulptur utenfor Haugesund Billedgalleri. Haugesund Billedgalleri sitt faste publikum, og noen flere, har sett den delen av Vestlandsutstillingen som vises i Haugesund . Mange lar seg begeistre av kunsten, men noen har ogs\u00e5 v\u00e6rt kritiske til at Vestlandsutstillingen i \u00e5r ikke vandrer rundt. De f\u00f8ler seg “snytt” … Continue reading Haugesund 1:1<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1590"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1590"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1590\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1593,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1590\/revisions\/1593"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1590"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1590"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1590"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}