Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":1311,"date":"2010-04-28T20:56:57","date_gmt":"2010-04-28T18:56:57","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=1311"},"modified":"2010-05-16T18:38:19","modified_gmt":"2010-05-16T16:38:19","slug":"samtiden-pa-kabuso","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ytter.no\/2010\/04\/samtiden-pa-kabuso\/","title":{"rendered":"Samtiden p\u00e5 Kabuso"},"content":{"rendered":"

Verket som p\u00e5 den mest sl\u00e5ende m\u00e5ten kommenterer samtiden<\/em>, temaet for Vestlandsutstillingen 2010, er \u00abLinedance\u00bb (et videoverk) av Ann Kristin Bergesen. Arbeidet sitter fast i posten i Tyskland p\u00e5 grunn av asken som beveger seg i luftrommene over og mellom byene i Europa. Jeg blir oppmerksom p\u00e5 hvor fragmentert livene v\u00e5re er, vi som lever i en tid der alt kan omskrives til pixler, som kan flyttes p\u00e5, manipuleres, eller erstattes av annen informasjon. Vestlandsutstillingen, som i \u00e5r har beveget seg ut til Vestlandet, geografisk plassert seg ute blant folk, mange steder p\u00e5 samme tid, hva handler den om? Hva er det kunstnerne p\u00e5 Vestlandet arbeider med for tiden? Og, bor de p\u00e5 Vestlandet? Tydeligvis ikke Ann Kristin Bergesen, selv om hun m\u00e5 f\u00f8le tilh\u00f8righet til dette landskapet, ettersom hun har s\u00f8kt p\u00e5, og blitt valgt ut til \u00e5 representere det; den Vestlandske kunstscenen.<\/p>\n

Jeg synes denne kuratoriske gesten; \u00e5 spre kunsten utover, slik at den som vil oppleve Vestlandsutstillingen i \u00e5r, uvergelig ogs\u00e5 m\u00e5 oppleve store deler av Vestlandet, er en vakker og virkningsfull gest. Det er i alle fall ikke s\u00e5 ofte jeg tar turen langs den snirklete riksvei 7 ut til \u00d8ystese og Kabuso, selv om jeg n\u00e5, etter \u00e5 ha v\u00e6rt der, skj\u00f8nner at det er en fantastisk tur, som jeg kommer til \u00e5 gjenta med glede. Kabuso er et flott senter for samtidskunst. Spenstig arkitektur i en vakker dalside ned mot fjorden. Det gamle kapellignende atelieret til Ingebrigt Vik som ligger rett ved siden av, og skulpturene som omkranser det, gj\u00f8r at Kabuso kan beskrives som et utstillingslokale med sjel.<\/p>\n

Kunstverkene er sirlig montert, jeg f\u00e5r en sterk fornemmelse av det er et ordensmenneske som er hjernen bak utformingen av utstillingen. Men s\u00e5 er det da ogs\u00e5 kun kvadratiske verk som pryder veggene p\u00e5 Kabuso; malerier, fotografier, tegninger, grafikk, video, og en skulptur utend\u00f8rs, ogs\u00e5 den firkantet. Med det er ett unntak, \u00c5se Kvalbein sine keramiske skulpturer i steingodsleire, som ogs\u00e5 er montert p\u00e5 veggen.<\/p>\n

\"\"<\/a>\u00c5se Kvalbeins “Avtegninger 1” p\u00e5 vegg. Olaf Knarviks fotografier, “Shades of grey” ses i bakgrunnen.<\/em><\/p>\n

Formene er vage avtegninger av et foster eller et spedbarn? Jeg assosierer dem med livet som blir til, oppst\u00e5r i mors mage, og vokser. Skj\u00f8rheten i uttrykket forsterkes av egenskapene til materialet. Det enkle visuelle uttrykket skaper et utvidet felt betrakteren kan bevege seg inn i. De store fotografiene til Olaf Knarvik, \u00abShades of gray\u00bb (110×170 cm), har noe av den samme stille poesien i seg som den Kvalbeins skulpturelle former \u00e5pner for. Motivet er vage silhuetter av mennesker i t\u00e5ke. I to av motivene er det vanskelig \u00e5 spore noen konkrete skikkelser, alt er t\u00e5ke, eller er det det? Jeg blir st\u00e5ende og lete; er det noe menneskelig her? I denne gr\u00f8ten er nesten alt visket ut. Tilstanden jeg opplever og kjenner meg igjen i befinner seg p\u00e5 randen av det som er mulig \u00e5 skjelne, p\u00e5 veg inn i, eller ut av, ursuppen, der alt blandes; partikler s\u00e5 sm\u00e5 at det er umulig \u00e5 forestille seg. Det eneste som forstyrrer meg er monteringen; med tegnestifter. Kunstneren har valgt \u00e5 ikke klippe bort den hvite margen printeren lager, og dette svekker slagkraften i verkene. Det er ikke sikkert bildene hadde blitt hevet av en ramme. Men av mer omtanke i presentasjonsformen.<\/p>\n

Det er Vidar Skeie, leder for kulturorganisasjonen Hardangerlokk, som har f\u00e5tt \u00e6ren av \u00e5 \u00e5pne Vestlandsutstillingen p\u00e5 Kabuso. En litt merkelig tale, som f\u00e5r meg til \u00e5 stusse. Skeie nevner hvordan samtidskunsten har blitt utpekt til \u00e5 v\u00e6re Norges (fremtidige?) merkevare. Og i s\u00e5 fall at det gjenst\u00e5r \u00e5 se om kulturminister Huitfeldt f\u00f8lger opp denne visjonen. Det jeg stusser p\u00e5 er en litt udefinerbar fornemmelse av at Kabuso og Skeie som representanter for den vestlandske kunsten ikke ser ut til \u00e5 ha noe imot denne instrumentaliseringen av fagfeltet. Er det virkelig entydig positivt hvis staten og n\u00e6ringslivet pumper masse penger inn i kunstlivet for \u00e5 promotere det som en merkevare i internasjonal sammenheng? Her st\u00e5r jeg og f\u00f8ler p\u00e5 det dypt eksistensielle i Kvalbein og Knarvik sine arbeider. Mens det det egentlig handler om er \u00e5 promotere Vestlandet? Som ut\u00f8vende billedkunstner bekymrer jeg meg over at arbeidene vi gj\u00f8r kan fungere n\u00e6rmest som et lokomotiv for en nasjonalkapitalistisk visjon. Kunstens intensjon, slik jeg ser det, m\u00e5 ikke f\u00f8rst og fremst v\u00e6re \u00e5 konkurrere om \u00e5 levere det hippeste av det hippe, eller \u00e5 v\u00e6re en merkevare. Kunst m\u00e5 evne \u00e5 ber\u00f8re, og \u00e5 stille grunnleggende sp\u00f8rsm\u00e5l ved det sosiale individet, og ved samfunnsstrukturene. Slik jeg forst\u00e5r det er det da kunsten begynner \u00e5 virke. Vestlandet eller ikke.<\/p>\n

\"\"<\/a>Magnar Moen “Uten tittel”, kulltegninger.<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>Magnar Moen, kulltegning<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>Fra Elisabeth F\u00e6r\u00f8y Lunds videoarbeid, “Let\u00b4s Dance again- and again- and again”<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>Fra Rita Marhaugs “Liv og d\u00f8d n\u00e5r du er 42”. Print med tegning og maling.<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a>Utdrag av Line Anda Dalmars “Perfeksjon”. Foto.<\/em><\/p>\n

Tekst: Vilde Andrea Brun,\u00a0foto: Anne Marthe Dyvi.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Verket som p\u00e5 den mest sl\u00e5ende m\u00e5ten kommenterer samtiden, temaet for Vestlandsutstillingen 2010, er \u00abLinedance\u00bb (et videoverk) av Ann Kristin Bergesen. Arbeidet sitter fast i posten i Tyskland p\u00e5 grunn av asken som beveger seg i luftrommene over og mellom byene i Europa. Jeg blir oppmerksom p\u00e5 hvor fragmentert livene v\u00e5re er, vi som lever … Continue reading Samtiden p\u00e5 Kabuso<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1311"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1311"}],"version-history":[{"count":18,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1311\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1486,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1311\/revisions\/1486"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1311"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1311"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1311"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}