Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":69,"date":"2009-02-05T12:14:22","date_gmt":"2009-02-05T10:14:22","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/2009\/02\/den-skremmende-politiske-kunsten\/"},"modified":"2009-06-07T19:27:59","modified_gmt":"2009-06-07T17:27:59","slug":"den-skremmende-politiske-kunsten","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/ytter.no\/2009\/02\/den-skremmende-politiske-kunsten\/","title":{"rendered":"Den skremmende politiske kunsten?"},"content":{"rendered":"

\u201cArket er strekens verden\u201d, er en del av utstillingen Looking is Political, som vises p\u00e5 Bergen Kunsthall, i perioden 16.januar-19.februar 2009.<\/p>\n

Samtale med Ane Hjort Guttu med utgangspunkt i videoen \u201cArket er strekens verden\u201d. Her vises klipp sammensatt av flere samtaler kunstneren hadde med dav\u00e6rende kunststudent Ina \u00c5sheim, som forteller om det \u00e5 tegne, og hva den handlingen betyr for henne. <\/strong><\/p>\n

J: Kan du forklare litt om ideene bak videoarbeidet?<\/p>\n

A : Det er en film om \u00e5 v\u00e6re kunstner, men ogs\u00e5 om \u00e5 v\u00e6re menneske i det hele tatt. Et slags selvportrett – selv om det ikke er meg som snakker. Den handler om det engasjementet som man m\u00e5 ha, p\u00e5 et eller annet niv\u00e5, for \u00e5 v\u00e6re kunstner, tenker jeg.<\/p>\n

Et utgangspunkt for mine arbeider i utstillingen Looking is Political p\u00e5 Bergen Kunsthall er interessen for pedagogikk eller l\u00e6ring. Det \u00e5 l\u00e6re om kunst som et symbol p\u00e5 det \u00e5 v\u00e6re kunstner, for du er alltid i en l\u00e6ringsprosess, som kunstner. Det er vi jo som mennesker ogs\u00e5. Helt fra vi er f\u00f8dt er det alltid ting vi strever med \u00e5 l\u00e6re oss.<\/p>\n

Jeg er veldig interessert i hvordan l\u00e6ring foreg\u00e5r, frigj\u00f8ringspotensialet som kan ligge i en pedagogisk situasjon, samtidig som jeg er opptatt av kunst som modell for livet. S\u00e6rlig videoen \u201cArket er strekens verden\u201d handler om det. Ina \u00c5sheim snakker om veldig marginale prosesser som foreg\u00e5r p\u00e5 et papirark, men etter min mening har alt hun snakker om en overf\u00f8ringsverdi – til verden. Ikke bare det personlige og psykologiske niv\u00e5et, men ogs\u00e5 p\u00e5 et politisk niv\u00e5.<\/p>\n

J : Nettopp. Det er det som jeg ser p\u00e5 som styrken til kunsteren, det at man beveger seg i rom som er litt annerledes, og som har veldig mye potensiale, nettopp fordi det kan overf\u00f8res til andre deler av livet. G\u00e5r det an for deg \u00e5 formulere hvordan disse elementene har et nedslagsfelt i det politiske?<\/p>\n

A: I denne utstillingen \u00f8nsket jeg \u00e5 arbeide med \u00e5 utvide id\u00e9en om hva det politiske er for noe. Hvis man behandler politikk og kunst som to atskilte omr\u00e5der, f\u00e5r man jo en veldig tradisjonell opplevelse av hva politisk kunst er (at det hele tiden skal v\u00e6re spor av sakpolitikk i et kunstprosjekt, for eksempel). Mens jeg er opptatt av det erkjennelsespolitiske som ligger i en kunstnerisk prosess. Hvordan bare det \u00e5 tenke noe annet, f.eks. \u00e5 si til seg selv at \u201cen annen verden er mulig\u201d- er en politisk handling i seg selv. Fordi det muliggj\u00f8r handling og det muliggj\u00f8r aksjon. Og det har jo v\u00e6rt en veldig viktig del av frigj\u00f8ringspedagogikk, for eksempel. Hvordan undertrykte folk f\u00f8rst m\u00e5 f\u00e5 en opplevelse av at de kan agere, at de kan tenke selv, og at de kan forandre sin situasjon, f\u00f8r de faktisk kan reise seg. Derfor handler dette her mer om erkjennelse enn om sakpolitiske prosesser.
\nJeg \u00f8nsker \u00e5 se kunst som en arena der man kan holde p\u00e5 med frigj\u00f8ring. Og frigj\u00f8ring er for meg, alltid politisk, eller har et politisk potensiale.<\/p>\n

J: Da jeg s\u00e5 videoen f\u00f8rste gang, ble jeg dratt med pga m\u00e5ten intervjuobjektet snakket p\u00e5, som var s\u00e5 intenst, artikulert og fokusert. Men etter en liten stund, s\u00e5 begynte jeg \u00e5 lure- om det var hennes eget arbeid hun snakkket om, om det var en iscenesettelse-jeg ble usikker p\u00e5 min egen oppfatning. Jeg skj\u00f8nte jo etterhvert at det var hennes egen kunst og prosess hun snakket om- og at det var \u00e6rlig talt. Som tilskuer m\u00f8ter man sine egne begrensninger, oppi sitt eget hode, i forhold til hva man tror p\u00e5. Har du lest kritikken til \u00d8ystein Hauge BT?<\/p>\n

A: Ja- og det var vanskelig \u00e5 vite hva han synes om den videoen, for det virket jo som om han trodde p\u00e5 den, samtidig som at han distanserte seg veldig fra hun som blir intervjuet. Og det tror jeg er et valg man m\u00e5 ta n\u00e5r man ser filmen, for hun kan kanskje oppleves som vel intens, hvis man distanserer seg fra det hun gj\u00f8r, og ser det \u201cutenfra\u201d. Hvis man velger \u00e5 ta henne p\u00e5 alvor, og ikke pr\u00f8ver \u00e5 gjennomskue det hun sier, s\u00e5 mener jeg at man kan identifisere seg med henne.<\/p>\n

J: Noen jeg snakket med s\u00e5 p\u00e5 videoen som en parodi. De mente at det hun snakket om opplevdes som banalt, og at arbeidet bygget opp under en oppfatning av kunsteren som rar og annerledes. Du nevner at du f\u00f8lte det som et risikoprosjekt \u00e5 ha med denne videoen i utstillingen. Kan du forklare hvorfor?<\/p>\n

A: Underveis klarte jeg ikke alltid \u00e5 se filmen utenfra, eller artikulere hva det var jeg synes var interessant med den. I arbeidet med et prosjekt kan man jo v\u00e6re redd for at alt det fine foreg\u00e5r oppi hodet p\u00e5 seg selv, at andre ikke vil oppleve det slik jeg gj\u00f8r. Jeg har selv en stor beundring for Ina. Men det er t\u00f8ft \u00e5 st\u00e5 fram p\u00e5 den m\u00e5ten hun gj\u00f8r i videoen, p\u00e5 den tiden var hun jo ogs\u00e5 kunststudent. Jeg s\u00e5 at det var et skj\u00f8rt arbeid som kan misforst\u00e5s.<\/p>\n

Det som kommer fram i filmen er at hun er opptatt av overskridelse. Tegningene hennes er \u00f8velser i \u00e5 bryte grenser.<\/p>\n

J: Ja, hun sier p\u00e5 et tidspunkt at tanken er begrensende, og det synes jeg ogs\u00e5 er s\u00e5 treffende i forhold til det som har blitt sagt og skrevet om filmen. Det er virkelig mange lag.<\/p>\n

A: For meg har det v\u00e6rt veldig l\u00e6rerikt, fordi jeg er opptatt av det lokale- alts\u00e5 det store og det lille. Ina gj\u00f8r jo disse overskridende \u00f8velsene i det lokale, som er papirarket. Hvis man kan frigj\u00f8re seg i det lille, s\u00e5 kan man vel ogs\u00e5 frigj\u00f8re seg i det store. Men det handler om \u00e5 ta utgangspunkt i der hvor du selv er da.<\/p>\n

J: \u00d8ystein Hauge skriver at han blir urolig p\u00e5 intervjuobjektets vegne. Hvorfor tror du han oppfatter dette arbeidet som skremmende?<\/p>\n

A: Det er et interessant sp\u00f8rsm\u00e5l. Ina er jo ung, tilstedev\u00e6rende og engasjert med et veldig s\u00e5rbart prosjekt. S\u00e5 det er jo lett \u00e5 latterliggj\u00f8re det, men jeg synes det er utrolig lite interessant \u00e5 skulle ta henne for noe. Det er ikke en kvalifisert kritikk. P\u00e5 den annen side finnes det en enorm diskurs rundt politikk og estetikk, som er mye mer kompleks enn det han legger opp til.<\/p>\n

For meg handler alle arbeidene om erkjennelse, og om \u00e5 utvide et felt, p\u00e5 en eller annen m\u00e5te. Jeg er opptatt av at man m\u00e5 pr\u00f8ve \u00e5 v\u00e6re den andre personen for \u00e5 forst\u00e5 hva den personen snakker om, og hvis man skal forst\u00e5 den videoen, s\u00e5 kan man heller ikke st\u00e5 utenfor henne, man m\u00e5 t\u00f8rre \u00e5 v\u00e6re med henne i all sin skj\u00f8rhet.<\/p>\n

tekst: Julie Lillelien Porter<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u201cArket er strekens verden\u201d, er en del av utstillingen Looking is Political, som vises p\u00e5 Bergen Kunsthall, i perioden 16.januar-19.februar 2009. Samtale med Ane Hjort Guttu med utgangspunkt i videoen \u201cArket er strekens verden\u201d. Her vises klipp sammensatt av flere samtaler kunstneren hadde med dav\u00e6rende kunststudent Ina \u00c5sheim, som forteller om det \u00e5 tegne, og … Continue reading Den skremmende politiske kunsten?<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/69"}],"collection":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=69"}],"version-history":[{"count":2,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/69\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":140,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/69\/revisions\/140"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=69"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=69"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=69"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}