Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":4527,"date":"2012-01-20T10:56:50","date_gmt":"2012-01-20T08:56:50","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=4527"},"modified":"2012-01-20T10:56:50","modified_gmt":"2012-01-20T08:56:50","slug":"stem-pa-arets-beste","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/ytter.no\/2012\/01\/stem-pa-arets-beste\/","title":{"rendered":"Stem p\u00e5 “\u00c5rets beste”!"},"content":{"rendered":"

DU KAN AVGI DIN STEMME HER<\/a>!<\/p>\n

I forbindelse med Natt&Dag prisen presenterer Ytter og Vagant de tre nominerte i kategori beste kunsthappenings i 2011, avdeling Bergen:<\/p>\n

1<\/p>\n

Never or Now<\/em><\/p>\n

Performancefestival p\u00e5 Bergen Kj\u00f8tt 28.\u2013<\/ins>30. januar<\/p>\n

N\u00e5!<\/strong><\/p>\n

Engangsfestivalen Never or Now<\/em> samlet et solid utvalg performancekunstnere fra inn- og utland til tre hele dager med et usedvanlig energiniv\u00e5. Det ambisi\u00f8se prosjektet ble gjennomf\u00f8rt med begrensede midler og en enorm dugnadsvilje. Motivasjonen var \u00e5 \u00e5pne opp et kunstfelt som fortsatt \u2013 til tross for en lang tradisjon \u2013 sees p\u00e5 som ganske smalt her til lands. Festivalen hadde da heller ikke noen avgrenset tematikk, den eneste rammen s\u00e5 ut til \u00e5 v\u00e6re oppfordringen til mentalt og fysisk tilstedev\u00e6relse her og n\u00e5<\/em> hos publikum og ut\u00f8vere, som tittelen ogs\u00e5 hinter om. Dette var et lurt grep for \u00e5 vise alvoret i kravet om \u00e5 bli lagt merke til. Slik fikk Never or Now<\/em> frem mangfoldet i performancefeltet, og engasjerte et bredt publikum. De r\u00e5 lokalene p\u00e5 Bergen Kj\u00f8tt passet perfekt til en slik festhelg, og de mange oppm\u00f8tte s\u00e5 ut til \u00e5 like seg.<\/p>\n

I mylderet av forunderlige, vakre og voldsomme hendelser vil vi spesielt nevne Hege Eriksens partytriks hvor h\u00f8ygravid tilstand, brudekjole og r\u00f8dvinss\u00f8l gikk opp i en h\u00f8yere enhet, og Tori Wr\u00e5nes\u2019 utbrudd i sang sent p\u00e5 kvelden, etter at vi trodde programmet var over.<\/p>\n

De selvorganiserte kunstprosjektene i Bergen er i tiden, og Never og Now<\/em> er et vakkert eksempel p\u00e5 hvor bra det kan bli.<\/p>\n

Teamet bak Never or Now er Agnes Nedreg\u00e5rd (initiativtaker og kurator) og Benedicte Clementsen (medprodusent og designer) og Karen Kipphoff (workshops og seminar). Til planlegging og gjennomf\u00f8ring fikk de hjelp av G\u00f8ril Wallin, Silje Sandodden Kise og mer enn 30 andre frivillige.<\/p>\n

2<\/p>\n

Omer Fast: Nostalgia<\/em><\/p>\n

Utstilling p\u00e5 Hordaland kunstsenter 30. juni\u201314. august<\/p>\n

Lengten etter medf\u00f8lelse<\/strong><\/p>\n

Hovedverket i Omer Fasts Nostalgia<\/em> er en halvtimes film uten begynnelse eller slutt, i s\u00f8ml\u00f8s loop. I de langsomme scenene utspiller det seg et drama \u2013 halvt dokumentarisk observerende, halvt dr\u00f8mme- eller marerittsaktig \u2013 som man m\u00e5 fors\u00f8ke \u00e5 n\u00f8ste opp og forst\u00e5. Men filmens besetning av afrikanere og europeere viser seg \u00e5 forlede oss. Langsomt \u00e5penbarer det seg en historie hvor maktforholdet mellom nord og s\u00f8r er snudd p\u00e5 hodet. Premissene for fortellingen g\u00e5r gradvis opp for en (s\u00e5 sant man ikke har lest utstillingsteksten f\u00f8rst), og ubehaget over oppdagelsen av dette fortellergrepet er like sterkt som ubehaget over det som skjer. Filmen er en overraskende innprentning av det at vi ikke m\u00e5 glemme \u00e5 tenke og redefinere det vi ser.<\/p>\n

Fasts arbeid begynte med intervjuer av asyls\u00f8kere i Storbritannia, et dypt ubehagelig prosjekt, if\u00f8lge ham selv. Nostalgia<\/em> ble kanskje eneste veien ut: en fantastisk transformasjon av \u00e9n flyktnings historie, hvor fiksjonen blir gitt det tunge ansvaret \u00e5 b\u00e6re frem sannheten. Det er ikke ofte man st\u00f8ter p\u00e5 verk eller utstillinger som p\u00e5 samme tid er s\u00e5 avsl\u00f8rende og s\u00e5 uutgrunnelige. Slik ble ogs\u00e5 Nostalgia<\/em> denne sommerens store tr\u00f8st.<\/p>\n

Utstillingen <\/em>ble produsert for \u00e5 vises p\u00e5 South London Gallery i London, Berkeley Art Museum i California og Hamburger Bahnhof i Berlin (alle i 2009). Vi vil ber\u00f8mme Hordaland kunstsenter for \u00e5 ha hentet hit en av de siste \u00e5renes kanskje viktigste utstillinger.<\/p>\n

3<\/p>\n

Aleksander Stav: The Egress<\/em><\/p>\n

In-between-utstilling p\u00e5 Bergen Kunsthall 2.\u20139. november<\/p>\n

Opp fra dypet<\/strong><\/p>\n

Skapningen som ble kunsthallens gallionsfigur en liten uke b\u00e6rer p\u00e5 en hel rekke historier. Da ansatte ved Arbeidstilsynet, som (litt s\u00e5nn Being John Malkovich<\/em>-aktig) holder til i en ekstraetasje oppunder taket p\u00e5 kunsthallen stakk hodet ut og s\u00e5 at staben klatret rundt oppe p\u00e5 inngangspartiet og heiste p\u00e5 en digert hvitt vesen \u2013 uten forsvarlig sikring \u2013 ble det sl\u00e5tt alarm og kunsthallen ble sporenstreks stengt. S\u00e5 tett er vi p\u00e5 hverandre ute i det offentlige rom, og kanskje m\u00e5 vi ta det som et komisk tegn p\u00e5 at kunsthallen gj\u00f8r lurt i \u00e5 med In-between<\/em>-serien invitere kunstnere til \u00e5 ta i bruk andre steder enn de store, lyse salene der inne.<\/p>\n

Plassert som et trof\u00e9 over inngangspartiet ble denne hvithvalbysten uomtvistelig et symbol for menneskets behov for \u00e5 underlegge seg dyreriket. Kunsthallen f\u00e5r rollen som naturhistorisk museum, monumentet over menneskets fremmarsj \u2013 med masseutryddelse som tragisk bieffekt. Den f\u00f8rste hvithvalen ble stilt ut for n\u00f8yaktig 150 \u00e5r siden, og slik ble utstillingen ogs\u00e5 en besynderlig jubileumsmarkering.<\/p>\n

Hvalen fremst\u00e5r majestetisk vakker og uendelig ubehjelpelig p\u00e5 samme tid, en dobbelhet denne skulpturen f\u00e5r presist frem. Trukket opp fra sitt element er det mektige dyret utflytende overvektig. Den rene, hvite overflaten matcher institusjonens plettfrie fremtoning, mens vekten av spekket innenfor f\u00f8les som en m\u00f8rk trussel der skulpturen balanserer p\u00e5 et spinkelt inngangsparti. The Egress<\/em> h\u00f8res ut som det riktige navnet p\u00e5 en skapning fra havdypet, men i virkeligheten er det en tilsl\u00f8rende betegnelse for utgangen<\/em>.<\/p>\n

Det eneste beklagelige med The Egress<\/em>, er at den ikke fikk st\u00e5 der som et monument gjennom hele jubileums\u00e5ret.<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

DU KAN AVGI DIN STEMME HER! I forbindelse med Natt&Dag prisen presenterer Ytter og Vagant de tre nominerte i kategori beste kunsthappenings i 2011, avdeling Bergen: 1 Never or Now Performancefestival p\u00e5 Bergen Kj\u00f8tt 28.\u201330. januar N\u00e5! Engangsfestivalen Never or Now samlet et solid utvalg performancekunstnere fra inn- og utland til tre hele dager med … Continue reading Stem p\u00e5 “\u00c5rets beste”!<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4527"}],"collection":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4527"}],"version-history":[{"count":3,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4527\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4530,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4527\/revisions\/4530"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4527"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4527"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4527"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}