Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":3998,"date":"2011-09-05T12:17:37","date_gmt":"2011-09-05T10:17:37","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=3998"},"modified":"2011-09-05T15:51:28","modified_gmt":"2011-09-05T13:51:28","slug":"sex-lek-og-gaffateip","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/ytter.no\/2011\/09\/sex-lek-og-gaffateip\/","title":{"rendered":"Sex, lek og gaffateip"},"content":{"rendered":"

Utstillingen ‘Tommy Olsson’ p\u00e5 Premiss 2-4 september.<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Still fra ‘Ceci n’est pas une pipe’<\/em><\/p>\n

Tommy Olsson er en mann, en kunstner, og en institusjon i seg selv. Som institusjon er han lokalisert p\u00e5 \u00e5pninger, barer og soverom, og i transit mellom disse. Han er min generasjon kunstnere, og kanskje spesielt de litt under meg i alder, sitt idol. Han er for denne generasjonen det Rolv Wesenlund er for besteforeldregenerasjonen, det Knut Borge er for v\u00e5r foreldregenerasjon. Men b\u00e5de Rolv og Knut er s\u00e5nne feel-good representanter. Og presentert for oss gjennom v\u00e5r firkant ut til verden designet av NRK. Og den firkanten har frem til n\u00e5 v\u00e6rt ganske blottet for voldsom sex. Jeg aner for eksempel ikke hvordan penisene til Rolv og Knut ser ut, men n\u00e5 vet jeg litt om Tommys. Den spiller p\u00e5 en m\u00e5te hovedrollen i utstillingen.<\/p>\n

Og det er Tommy Olsson selv som presenterer Tommy Olsson, ved \u00e5 v\u00e6re overalt, og ved \u00e5 skrive brorparten av det lille som finnes av kunstkritikk i avisene v\u00e5re.<\/p>\n

\"\"<\/a>Still fra ‘A site specific lecture on dignity’<\/em><\/p>\n

Tommy Olsson er ingen feel-good representant som vi kjenner det, men videoverkene vist p\u00e5 Premiss er i aller h\u00f8yeste grad feel-good verk.\u00a0De skildrer det deilige med sex, lek og gaffateip. Egennytelsen. Denne private litt flaue greia som \u00e5 se p\u00e5 seg selv, ta p\u00e5 seg selv og ogs\u00e5 dokumentere seg selv, som v\u00e5r nye teknologi gj\u00f8r mulig. P\u00e5 mange m\u00e5ter er speilet byttet ut med kameraet, n\u00e5r Tommy Olsson \u00e5penbart nyter \u00e5 bli sett, og ved \u00e5 stille ut verkene, nyter at vi ser. Og det ga meg en feel-good opplevelse \u00e5 se denne forn\u00f8yde mannen med, om jeg f\u00e5r lov til \u00e5 si, et flott lem! Han deiger seg\u00a0 i godstolen med pipen og erigert penis i ‘<\/em>Ceci n’est pas une pipe’<\/em>. Han deiger seg ogs\u00e5 rundt et et stort tomt lokale med pompen bar, og erigert penis i ‘<\/em>A site specific lecture on dignity’<\/em>. Denne redskapen har sikkert gitt ham mye glede gjennom et langt liv, og andre ogs\u00e5 for den del.<\/p>\n

Ganske underlig at en penis tiltrakk seg min oppmerksomhet i s\u00e5 stor grad. Mitt f\u00f8lge p\u00e5 utstillingen mente det var penismisunnelse som l\u00e5 under, men selv mener jeg at penis gir s\u00e5 mange positive assosiasjoner at den her heller sprer glede enn misunnelse.<\/p>\n

Denne andre<\/strong>
\nI videoen ‘<\/em>Exit wound #1′<\/em> er det en jente godt teipa sammen med gaffateip som han dytter, holder over ansiktet s\u00e5 hun ikke f\u00e5r puste og andre ubehageligheter. ‘I love cum ‘ st\u00e5r det p\u00e5 t-skjorten hennes. Dette h\u00f8res jo veldig brutalt ut, men her er ogs\u00e5 gleden og nytelsen det jeg sanser ligger i bunn for dette parringsritualet. Det samme med videoen ‘<\/em>Exit wound #2′<\/em>, der en person ligger pakket i plast p\u00e5 en plastdekket seng, litt som et lik, men \u00e5penbart alive and kicking. Her er alle parter med p\u00e5 moroa. Sex er lek.\u00a0 Disse menneskene fr\u00e5tser i sin egen interesse, frie fra ‘de ford\u00f8mmende andre’.\u00a0I denne sammenhengen; et lite scruffy galleri med et publikum av spesielt interesserte er ‘disse andre’ kanskje ikke s\u00e5 ford\u00f8mmende. Oss andre vil vel bare klemme Tommy enn\u00e5 mer til v\u00e5rt bryst.<\/p>\n

Hvorfor?
\n<\/strong>Hvorfor denne litt voldsomme dokumentasjonen av sex og lekevold vekker glede undrer meg litt. Ja, klokken var vel passert ett og jeg var synlig beruset da jeg s\u00e5 utstillingen. Men det handler om noe mer enn nedsl\u00f8vete sanser. Tommy Olsson st\u00e5r bak en kunst som er rik p\u00e5 dobbelthet; den skildrer brutalitet som en kilde til frihet. Han opptrer usensurert p\u00e5 den m\u00e5ten at han ikke estetiserer sine videoarbeider ved lekkert lys, herlige bildeutsnitt og lignende, men ved \u00e5 bruke home-video liknende home-videos i en kunstsammenheng visker ut skillet mellom privatliv og kunstnerskap. Ja, dette er home-videos, for Tommy Olssons kunst er ikke bare i gallerirommet, men ul\u00f8selig bundet til resten av hans kunstrelaterte aktivitet. Aktivitet som han i tekstform har aktivisert som kunstrelatert; fyllesjuke, soving, flytting, sex osv, osv. Jeg har tidligere sett p\u00e5 Tommy Olsson som en selviscenesetter i et kunstfelt der det ‘\u00e5 v\u00e6re noen’\u00a0 har visse fordeler. Utstillingen og verkene hans har overbevist meg om at han er mye st\u00f8rre enn mine fordommer. Og det store understrekes av denne rollen han har som skrivende kunstner. Ut av pennen hans har det i \u00e5revis str\u00f8mmet en flod av opplevelser han har hatt med, rundt og i kunsten. Og de fleste av disse er blitt skrevet i konteksten; Tommy Olsson. Han har sauset de inn med seg selv.<\/p>\n

\"\"<\/a>Projeksjon av ‘Exit wound #1’ p\u00e5 Premiss<\/em><\/p>\n

Tommy Olsson har skrevet p\u00e5 sin egen flermediale selvbiografi i \u00e5rtier. Han er billedkunstens Knausg\u00e5rd.\u00a0 Og Tommy Olsson er p\u00e5 samme m\u00e5te som Knausg\u00e5rd og den danske kunstneren Claus Beck-Nielsen\/Das Beckwerk som blant annet har erkl\u00e6rt seg selv d\u00f8d med etterf\u00f8lgende begravelse, et kunstprosjekt i seg selv.<\/p>\n

Helt kort til sist, for \u00e5 sitere de eneste fornuftige ordene som falt denne fredagsnatten i et av Bergens kunstrom, fra munnen til en forholdsvis ung forfatter; \u2039\u2039Mer Burzum!\u203a\u203a<\/p>\n

Takk.<\/p>\n

\"\"<\/a>Projeksjon av ‘Exit wound #1’ p\u00e5 Premiss<\/em><\/p>\n

Mer om Premiss<\/a><\/p>\n

Mer om Tommy Olsson<\/a><\/p>\n

Tekst og foto: Anne Marthe Dyvi<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Utstillingen ‘Tommy Olsson’ p\u00e5 Premiss 2-4 september. Still fra ‘Ceci n’est pas une pipe’ Tommy Olsson er en mann, en kunstner, og en institusjon i seg selv. Som institusjon er han lokalisert p\u00e5 \u00e5pninger, barer og soverom, og i transit mellom disse. Han er min generasjon kunstnere, og kanskje spesielt de litt under meg i … Continue reading Sex, lek og gaffateip<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3998"}],"collection":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3998"}],"version-history":[{"count":13,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3998\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4016,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3998\/revisions\/4016"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3998"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3998"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3998"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}