Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":3862,"date":"2011-08-10T18:43:31","date_gmt":"2011-08-10T16:43:31","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=3862"},"modified":"2011-09-06T10:50:12","modified_gmt":"2011-09-06T08:50:12","slug":"utfordringen-av-sitt-eget-hjemsted","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/ytter.no\/2011\/08\/utfordringen-av-sitt-eget-hjemsted\/","title":{"rendered":"Utfordringen av sitt eget hjemsted"},"content":{"rendered":"

<\/p>\n

<\/p>\n

Da jeg helgen 8.-10. juli var invitert til \u00e5 v\u00e6re med det som heter Arctic Challenge Site Specific, avholdt p\u00e5 \u00f8ya And\u00f8rja, utenfor Harstad i Troms, var det sommer i Nord Norge p\u00e5 sitt beste\u2013 sol hele d\u00f8gnet, hele tida, dugnads\u00e5nd og den sinnsyke naturen jeg var midt opp i. Ansvarlig for prosjektet er Marianne Darl\u00e9n Solhaugstrand, som startet opp Arctic Challenge Site Specific i fjor som en del integrert del av idrettsarrangemantet Tour de And\u00f8rja. Fem kunstnere ble invitert for \u00e5 bidra med prosjekter for et sportsinteressert publikum og i ganske annerledes omgivelser enn det vi normalt er vant til. <\/span><\/span><\/span><\/p>\n

\"\"<\/a><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

Like All Mothers, <\/em>Julie Lillelien Porter
\n<\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

<\/p>\n

<\/p>\n

En av organisasjonene som st\u00f8tter prosjektet \u00f8konomisk er Nordnorsk Kunstnersenter i Svolv\u00e6r; \u2013 Torill \u00d8stby Haaland som jobber som utstillingsleder i organisasjonen kaller initiativet for \u00abet vellykket og ekstremt bilde p\u00e5 det \u00e5 drive kunstformidling i Nord Norge\u00bb: <\/span><\/span><\/span><\/p>\n

-Dere er tilhengere av \u00e5 vise kunst utenfor de tradisjonelle visningsrommene\u2013 hvilken betydning har disse type prosjektene for kunstnere og publikum?<\/em><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

Vi deler blant annet ut midler hvert \u00e5r til kunstnerinitierte prosjekter som skal g\u00e5 til kunstnere som jobber i det offentlige rom,\u2013 naturen eller byrom, tildels for \u00e5 kompensere for at det er f\u00e5 gode visningssteder i Nord Norge. Siden vi har ansvaret for kunstformidling i hele landsdelen, er vi n\u00f8dt til \u00e5 tenke annerledes. Det en fin m\u00e5te \u00e5 f\u00e5 kunsten ut der folk er, og ikke en adskilt del som man m\u00e5 oppleve n\u00f8dvendigvis p\u00e5 et galleri. Folk har godt av \u00e5 bli konfrontert med andre m\u00e5ter \u00e5 se verden p\u00e5, s\u00e5nn som her p\u00e5 Arctic Challenge Site Specific. En kvalitet ved prosjektet er at det oppst\u00e5r en mismatch, p\u00e5 en absurd og interessant m\u00e5te. Selv om det ikke alltid \u00abfungerer\u00bb og mange bare g\u00e5r rett forbi, er det alltid likevel noe verdifullt som oppst\u00e5r.<\/span><\/span><\/span><\/p>\n

\"\"<\/a>Det \u00e5 assistere ei d\u00f8d fluge, <\/em>Kurt Johannessen<\/span><\/span><\/span><\/p>\n

\"\"<\/a>Fjellseilas, <\/em>\u00d8yvind Mellbye
\n<\/span><\/span><\/span><\/p>\n

-Det er masse bra prosjekter p\u00e5 gang i hele Nord Norge for tida. Hvordan er det \u00e5 jobbe her midt opp i det etablerte kunstfeltet? <\/em><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

Det stemmer at det er veldig mye interessant som skjer i regionen for tida. Det er ganske f\u00e5 kunstakt\u00f8rer her, og de som finnes engasjerte i samarbeid med hverandre. Selv er vi kunstnerstyrt og en s\u00e5kalt knutepunktorganisasjon som skal dekke kunstformidling i Nordland, Troms og Finnmark. Derfor samarbeider vi med bl.a. med Pikene p\u00e5 Broen i Kirkenes, LIAF i Kabelv\u00e5g, Skinn og Samisk Kunstnersenter i Karasjok. Et karakteristisk prosjekt for mange av kunstakt\u00f8rene i Nord Norge er Barents Spetakel, hvor kunsten er satt inn i helt andre arenaer enn de vanlige. Vi bidrar hvert \u00e5r med stedsspesifikke prosjekter av nordnorske kunstnere, som forholder seg til det overordnede tema for festivalen. Barents Spetakel handler om grenseproblematikk og Pikene p\u00e5 broen jobber politisk i forhold til kommuner p\u00e5 den andre siden av russergrensa. De har klart \u00e5 f\u00e5 til noe veldig vitalt der oppe. De er opptatt av \u00e5 snu den forestillingen om sentrum og periferi, som er et slags traume for kunstfeltet i Nord Norge; at man hele tiden blir sett p\u00e5 som periferi. N\u00e5r man blir inkludert s\u00e5 er det gjerne som et slags eksotisk innslag. Man kan ta Iver J\u00e5ks som eksempel. Han ble en del av norsk kunstkanon, men det er fortsatt hans samiske bakgrunn og eksotismen i den som ofte er fokuset n\u00e5r det er snakk om hans kunst. Slik sett gjorde Nordnorsk Kunstmuseum i Troms\u00f8 et fint grep i sin Iver J\u00e5ks-utstilling i fjor, der de i st\u00f8rre grad fokuserte p\u00e5 de modernistiske egenskapene i skulpturene hans, og satte han inn i en st\u00f8rre sammenheng.<\/span> <\/span>En annen samarbeidspartner vi har er Skinn (Se Kunst i Nord Norge). De hjelper oss med \u00e5 turnere v\u00e5rt viktigste prosjekt det siste \u00e5ret: \u00abExpedition of printmakers\u00bb, en utstilling som er med p\u00e5 \u00e5 sette grafikken tilbake p\u00e5 samtidskunstkartet igjen. Vi skal ogs\u00e5 vise SKINNs produksjon \u00abUten ramme, Nye rom\u00bb med Josephine Lyche, Anders Sletvold Moe og Lars Morell i \u00e5r. Utgangspunktet for utstillingene er en konseptuell holding til maleriet hvor kunstnerne lager rominstallasjoner, g\u00e5r inn inn i arkitekturen, bygger om, osv. Kunstnerne har f\u00f8rst v\u00e6rt p\u00e5 befaring hvor de har gjort masse forberedelser, for s\u00e5 \u00e5 kommer tilbake til de enkelte visningsstedene for \u00e5 gj\u00f8re forskjellige typer kunstneriske grep i forhold til rommet. S\u00e5 det er ingen vandreutstilling i tradisjonell forstand, men en gruppe kunstnere som reiser sammen og som gj\u00f8r noe helt nytt p\u00e5 hvert sted.<\/span><\/span><\/span><\/p>\n

-Lofoten International Art Festival skal for f\u00f8rste gang holdes i Kabelv\u00e5g i stedetfor Svolv\u00e6r i \u00e5r og \u00e5pner n\u00e5 den 11. august\u2013 hvordan har dere samarbeidet med dem?<\/em><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

I 2010 ble biennalen samorganisert med oss for \u00e5 sikre et sterkere \u00f8konomisk og administrativt fundament. N\u00e5 er jo vi en kunstnerstyrt institusjon med en mer demokratisk modell enn LIAFs, og det har v\u00e6rt viktig for biennalen \u00e5 holde p\u00e5 sin kunstfaglige uavhengighet. Samtidig er det viktig \u00e5 ha noen p\u00e5 stedet som kjenner den lokale geografien og har det lokale nettverket som trengs, og der kan vi bidra med mye. \u00c5rets kuratorer, Thora Dolven Balke og Linn Pedersen, har lokal tilh\u00f8righet selv: De er oppvokst i Lofoten og Vester\u00e5len. Men de kommer ogs\u00e5 utenfra, de tilh\u00f8rer kunstmilj\u00f8et i Oslo, og har ikke bodd her oppe over lengre tid det siste ti\u00e5ret. De har lykkes med \u00e5 inkludere lokalbefolkningen i Kabelv\u00e5g, der festivalen arrangeres i \u00e5r, p\u00e5 en god m\u00e5te. Kunstnerne som deltar i \u00e5r, har blitt invitert til \u00e5 tolke stedet, og har v\u00e6rt p\u00e5 befaring i forkant av festivalen. Lokalbefolkningen har bidratt i det praktiske arbeidet med \u00e5 ferdigstille verk og ordne med praktiske ting. Tilbake f\u00e5r de opplevelsen av \u00e5 se sitt eget hjemsted med nye \u00f8yne. <\/span><\/span><\/span><\/p>\n

-Hvilke utfordringer st\u00e5r Nordnorsk Kunstnersenter ovenfor, slik du ser det?<\/em><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

Litt av det som er problemet med kunstmilj\u00f8et i Nord-Norge er at det er veldig h\u00f8y gjennomsnittsalder, og f\u00e5 unge\/nyutdannede kunstnere som bosetter seg i her. Mange drar opp hit for \u00e5 \u201cbli inspirert”, og oppholder seg i Lofoten eller Finnmark en periode. Men det er f\u00e5 som blir her over tid og som har stedet som sin arbeidsplass. Til en viss grad handler dette om manglende politisk vilje. N\u00e5 har de tre fylkeskommunene utarbeidet en ny strategi for visuell kunst i Nord Norge, og vi h\u00e5per det vil endre forholdene. Nordnorsk Kunstnersenter hadde tidligere et \u00f8nske om \u00e5 bli mer synlige i Oslo, men vi har g\u00e5tt bort ifra det, og tenker n\u00e5 mer \u00f8stover og nordover i v\u00e5r egen region. Jeg h\u00e5per at Nordnorsk Kunstnersenter kan bli enda mer synlig i hele landsdelen og i Barentsregionen generelt, samtidig som det skal bli mer attraktivt for yngre kunstnere \u00e5 oppholde seg her mer enn bare noen uker eller m\u00e5neder av gangen. For \u00e5 f\u00e5 til det tror jeg blant annet man m\u00e5 ha flere og bedre residency-programmer, og man m\u00e5 gj\u00f8re det enklere for kunstnere i Nord-Norge \u00e5 f\u00e5 prosjektmidler og arbeidsstipend. Men det handler ikke bare om penger. Det handler ogs\u00e5 om \u00e5 gj\u00f8re regionen faglig sett interessant for yngre kunstnere. De m\u00e5 ha muligheten til \u00e5 s\u00f8ke inspirasjon andre steder enn fra naturen, selv om den selvf\u00f8lgelig alltid vil v\u00e6re en viktig inspirasjonskilde her oppe.<\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

Tekst: Julie Lillelien Porter<\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

Foto: Marianne Darl\u00e9n Solhaugstrand og Julie Lillelien Porter
\n<\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

\n

\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Da jeg helgen 8.-10. juli var invitert til \u00e5 v\u00e6re med det som heter Arctic Challenge Site Specific, avholdt p\u00e5 \u00f8ya And\u00f8rja, utenfor Harstad i Troms, var det sommer i Nord Norge p\u00e5 sitt beste\u2013 sol hele d\u00f8gnet, hele tida, dugnads\u00e5nd og den sinnsyke naturen jeg var midt opp i. Ansvarlig for prosjektet er Marianne … Continue reading Utfordringen av sitt eget hjemsted<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3862"}],"collection":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3862"}],"version-history":[{"count":25,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3862\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4028,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3862\/revisions\/4028"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3862"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3862"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3862"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}