Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":3796,"date":"2011-07-26T13:21:36","date_gmt":"2011-07-26T11:21:36","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=3796"},"modified":"2012-04-17T20:21:14","modified_gmt":"2012-04-17T18:21:14","slug":"forskjellige-typer-hus-i-bergen","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/ytter.no\/2011\/07\/forskjellige-typer-hus-i-bergen\/","title":{"rendered":"Forskjellige typer hus i Bergen"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a><\/p>\n

Siste sjans til \u00e5 f\u00e5 sett Make\/Shifted Cabin<\/strong><\/em> av den amerikanske kunstneren Ethan Hayes- Chute p\u00e5 Entr\u00e9e er denne uka!<\/p>\n

Inni galleriet er det bygget en hytte; en konstruksjon som er et \u201cforslag til potensielle alternative og b\u00e6rekraftige bosituasjoner og \u2013konsepter\u201d. Det er et ganske alvorlig prosjekt, dette her med \u00e5 leve etter alternative og b\u00e6rekraftige konsepter. Tidligere idag snakket jeg med min gode venn som bor i Hurdal \u00f8kolandsby\u2013 som inntil videre har kollapset p\u00e5 det ideologiske plan. Er det fordi det er for mange ideer som svirrer rundt om hvordan leve p\u00e5 en b\u00e6rekraftig m\u00e5te? P\u00e5 mange plan h\u00f8res det jo s\u00e5 enkelt ut \u00e5 dyrke sine egne gr\u00f8nnsaker og leve i en hytte i skogen.<\/p>\n

<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Make\/ Shifted Cabin<\/strong> beveger seg derfor inn i en mysteri\u00f8s sf\u00e6re for meg, og det er fordi den ligner for mye p\u00e5 en gjengivelse av nettopp et bilde, en id\u00e9<\/em> jeg har av en slik hytte, et sted ut i villmarka. En amerikansk villmark, innbiller jeg meg, og som jeg aldri har v\u00e6rt i, og som derfor i tillegg fremst\u00e5r som enda litt uautentisk autentisk.<\/p>\n

Det forblir dermed uklart for meg om det er illustrasjon av en bosituasjon. N\u00e6rv\u00e6ret av menneskelig aktivitet er tilstede og fokuset mitt blir p\u00e5 maten som ligger tilgjengelig p\u00e5 benken (“br\u00f8det er gammelt, mamma <\/em>“\u2013 , er vedkommende som bruker hytta ute p\u00e5 et villmarks\u00e6rend?).<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

For meg fungerer estetikken i hyttekonstruksjonen som en fetisj over representasjonen av det isolerte mennesket, bortgjemt i skogen. (Cella). Paradokset av frihet og isolasjon, einst\u00f8ingen som likevel ikke er fri i sin frie tilv\u00e6relse, som ogs\u00e5 kan ogs\u00e5 oppfattes som en kommentar til det perverterte forholdet vi har til naturen, komplett med det iboende \u00f8nsket om \u00e5 kunne leve mer i takt med den.<\/p>\n

Utstillingen st\u00e5r t.o.m. 31.juli.<\/em><\/p>\n

Kvelds\u00e5pent torsdag 28.juli, 20.00-midnatt!<\/strong><\/p>\n

Mer info om Ethan Hayes-Chute her<\/a>.<\/p>\n

———————————————————————————————————————————————————————————-<\/em><\/p>\n

Hanne Borchgrevink, Festspillutstillingen 2011.<\/strong><\/p>\n

Bergen Kunsthall er ogs\u00e5 fylt med hus denne sommeren.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

I Festspillutstillingen til Hanne Borchgrevink er det de famili\u00e6re men likevel fremmede (\u201cJensebu\u201d, \u201cNilsebu\u201d) motivene som er malt: det konstante og varierte og p\u00e5trengende ved det hverdagslige. Den r\u00f8daktige fargen i millimeteravstanden som skiller de helsvarte flatene i Hus i m\u00f8rket<\/em>. Komposisjonene er studier av flater mot flater, hvordan flater skilles eller henger sammen, skaper dybde og lag.<\/p>\n

Kunsthallen er absolutt full av malerier og trykk av hus. Det f\u00f8les som om husene ser p\u00e5 oss. Det famili\u00e6re motivet r\u00f8rer meg p\u00e5 et eksistensielt plan, noe som jeg tror har \u00e5 gj\u00f8re med det repeterende og konstante \u00e5 gj\u00f8re… \u00e5 holde fast p\u00e5 et s\u00e5pass begrenset motivvalg f\u00f8les som en besettelse jeg ikke forst\u00e5r (fordi det nesten ikke virker mulig for meg). Konsekventheten f\u00e5r meg til \u00e5 tenke p\u00e5 den evige indre dialogen jeg har med meg selv n\u00e5r jeg er sammen med min s\u00f8nn. Det ubarmhjertige ved \u00e5 v\u00e6re mor.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Jan Verwoert var tidligere i sommer p\u00e5 bes\u00f8k i Bergen Kunsthall for \u00e5 holde en forelesning om husene i Hanne Borchgrevinks malerier. Her omtalte han bl.a. husene som om de var menneskeansikter. Ansikter som vi st\u00e5r ovenfor og betrakter, og som samtidig betrakter oss. Det lyttende og ikke-passive i det \u00e5 betrakte, at dette er h\u00f8yst radikalt.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Det innerste rommet har Borchgrevink malt hele rommet inkludert gulv innvendig. Her er det detaljene i det ikke-tilfeldige fargespillet som gj\u00f8r opplevelsen av \u00e5 st\u00e5 der inne sl\u00e5ende. Gjenskinnet av de tre fargene i rommet gjengir den eksakte val\u00f8ren av mintgr\u00f8nn som utsiden av kunsthallen er malt i, som videre kan sees som en speiling av et ikke-hierarkisk blikk p\u00e5 strukturer i omgivelsene. Ett av bildene Jan Verwoert viste p\u00e5 forelesningen, var et fotografi fra atelieret til Borchgrevink. Fotografiet viste hvordan lyset skinte inn gjennom vinduene og p\u00e5 denne m\u00e5ten belyste nettopp strukturen av det indre og ytre. Lyset viste at det var malerier av hus inne i huset. Maleren trenger et rom til \u00e5 male i. En innadvendt ekspresjonisme, som styres av det sykliske og repeterende.<\/p>\n

Utstillingen st\u00e5r t.o.m. 21.august.<\/em><\/p>\n

Mer om Hanne Borchgrevink her<\/a>.
\n<\/em><\/p>\n

Og her<\/a> kan forelesningen til Jan Verwoert sees.<\/p>\n

Tekst og foto: Julie Lillelien Porter
\n<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Siste sjans til \u00e5 f\u00e5 sett Make\/Shifted Cabin av den amerikanske kunstneren Ethan Hayes- Chute p\u00e5 Entr\u00e9e er denne uka! Inni galleriet er det bygget en hytte; en konstruksjon som er et \u201cforslag til potensielle alternative og b\u00e6rekraftige bosituasjoner og \u2013konsepter\u201d. Det er et ganske alvorlig prosjekt, dette her med \u00e5 leve etter alternative og … Continue reading Forskjellige typer hus i Bergen<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3796"}],"collection":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3796"}],"version-history":[{"count":51,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3796\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4823,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3796\/revisions\/4823"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3796"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3796"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3796"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}