Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":283,"date":"2009-08-21T14:08:16","date_gmt":"2009-08-21T12:08:16","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=283"},"modified":"2009-10-16T15:57:06","modified_gmt":"2009-10-16T13:57:06","slug":"betydningen-av-samarbeid-vil-bli-tydelig-reflektert-i-denne-utstillingen-en-interimrapport-fra-co-visningsrommet-usf","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/ytter.no\/2009\/08\/betydningen-av-samarbeid-vil-bli-tydelig-reflektert-i-denne-utstillingen-en-interimrapport-fra-co-visningsrommet-usf\/","title":{"rendered":"Betydningen av samarbeid vil bli tydelig reflektert i denne utstillingen"},"content":{"rendered":"

En interimrapport fra C\/O Visningsrommet USF<\/strong><\/p>\n

Jeg f\u00f8lger med p\u00e5 websidene til Summer of Production. Jeg er ikke fysisk tilstede i Bergen denne sommeren, og det som er bra er at jeg kan f\u00f8lge med p\u00e5 hva som skjer p\u00e5 Visningsrommet USF uten \u00e5 v\u00e6re der. Fra her hvor jeg er, er utstillingen tilsl\u00f8rt av verdensvevens distanse. Jeg kan se at gjennom de fire\u2013fem ukene utstillingen har eksistert, har det i rykk og napp blitt lagt ut billed- og tekstmateriale som dokumenterer prosessen som foreg\u00e5r mellom 17 forskjellige involverte kunstnerne.
\n<\/p>\n

Samarbeidsprosjektet er basert p\u00e5 en id\u00e9 om \u00e5 produsere et \u00abmultifasettert kunstverk\u00bb, hvor handlingene som blir gjort i gallerirommet b\u00e5de under produksjonen og etter \u00abferdigstilling\u00bb er \u00e5pne for forandring, maltraksjon, og\/eller forsvinning. Ideen som spiller p\u00e5 et anarkistisk\/demokratisk forl\u00f8p appellerer til meg, men jeg f\u00f8ler ikke at den lever helt opp til forventningene. I alle fall ikke tilsynelatende? Gallerirommet har etterhvert blitt mer og mer fylt opp med forskjellige installatoriske innslag. Det som sl\u00e5r meg er hvor enkeltst\u00e5ende de forskjellige arbeidene virker.
\nJeg f\u00e5r ikke inntrykk av noe mer intervensjon i forhold til \u00abhverandres arbeider\u00bb. Likevel foreg\u00e5r det mye p\u00e5 helt andre plan enn det fysiske. Den konseptuelle strukturen i utstillingen er satt sammen av allerede gjennomtenkte ideer, invitasjoner, lukket seminar, blogg og webkamera.<\/p>\n

Jeg tenker at den sanne utviklingen ville vist seg i gallerirommet etter langt flere uker enn de fem som er satt av til utstillingen. Er det her teorien henger sammen med praksisen? At dette er markeringen p\u00e5 et begynnende samarbeid som vil strekke seg over lang tid i form av et nyoppstartet atelierfelleskap p\u00e5 Dokken i Bergen?
\nDet som interesserer meg mest med denne utstillingen, er som sagt den flate strukturen som det er meningen at den skal ha (ja \u2014 er det en utstilling eller en prosess? En utstilling av en prosess?) Hva ligger egentlig bak den \u00abomvendte hierarkiske strukturen\u00bb?<\/p>\n

\"C\/O<\/p>\n

Bilde fra utstillingsrommet 5. juli. Foto: Julie Lillelien Porter<\/div>\n

\"C\/O<\/p>\n

Bilde fra utstillingsrommet 17. juli. Foto: Anngjerd Rustand<\/div>\n

Jeg tok meg en prat med Anna Christina Lorenzen, en av de fire i gruppen C\/O, som st\u00e5r bak utstillingen:<\/p>\n

Julie Lillelien Porter (JLP): Jeg har lyst til \u00e5 ta utgangspunkt i hvordan utstillingen i seg selv blir til. At den er basert p\u00e5 samarbeid, og at ting skal skje som reaksjoner p\u00e5 hva andre gj\u00f8r. Kan du fortelle om hvordan dere har kommet fram til dette konseptet?<\/p>\n

Anna Christina Lorenzen (ACL): Arne Skaug Olsen (kurator p\u00e5 Visningsrommet) inviterte oss i kunstnergruppen C\/O til \u00e5 lage et \u00abGesamtkunstwerk\u00bb.<\/p>\n

JLP: Er ideen til utstillingen noe som han har kommet fram til i samarbeid med dere eller er det noe som han har kommet fram til selv?<\/p>\n

ACL: Vi fire (Malin Lennstr\u00f6m \u00d6rtwall, Anna Christina Lorenzen,
\nVilde Salhus R\u00f8ed og Stefan T\u00f6rner) i kunstnergruppen C\/O ble invitert p\u00e5 grunnlag av det vi gjorde p\u00e5 Festplassen i Bergen under B-open ifjor h\u00f8st. Siden utstillingen skulle skje samtidig som at Bergen Ateliergruppe (BAG), som vi fire er initiativtakerne til, flyttet inn atelierlokalene p\u00e5 Dokken, var det v\u00e5r id\u00e9 \u00e5 trekke inn de \u00f8vrige medlemmene. Det var ogs\u00e5 en rent praktisk side ved dette fordi vi visste at akkurat i de fem ukene s\u00e5 ville vi ikke v\u00e6re s\u00e5 mye i Bergen, og vi skj\u00f8nte at vi ikke hadde kapasitet til \u00e5 forberede en stor utstilling p\u00e5 forh\u00e5nd. Det \u00e5 fordele jobben p\u00e5 flere gj\u00f8r jo at man kommer mye lenger, og det gj\u00f8r tingene litt enklere, for oss fire, men ogs\u00e5 for oss 17. P\u00e5 atelierfelleskapet s\u00e5 vil det ogs\u00e5 fungere p\u00e5 en s\u00e5nn m\u00e5te, s\u00e5 vi hadde lyst til \u00e5 lage en liten kick-off utstilling for oss 17 i BAG.<\/p>\n

JLP: Jeg tenker at utstillingen blir et mikrobilde, en liten smakebit i
\nforhold til \u00e5 samarbeide i fremtiden?<\/p>\n

ACL: Ja, det er litt det som ligger til grunn, s\u00e5nn som jeg ser det. Jeg
\nser det som en manifestasjon av et kunstnerisk samarbeid, at vi konkretfysisk gj\u00f8r noe i gallerilokalet her. Noen jobber tydelig alene,
\nandre med en mer anonymisert tiln\u00e6rming til prosjektet. For eksempel er veggene som vi fire i C\/O har satt opp er i utgangspunktet ikke noe som noen av oss ville ha gjort alene, men noe vi har kommet fram til gjennom \u00e5 samarbeide.<\/p>\n

JLP: \u00d8nsker dere \u00e5 fremstille utstillingen som et prosjekt med vekt
\np\u00e5 det \u00abflytende\u00bb aspektet ved samarbeid?<\/p>\n

ACL: Ja, og n\u00e5 snakker jeg for meg selv, ikke p\u00e5 vegne av C\/O. Min
\noppfatning har jo oppst\u00e5tt i det vi fire har diskutert sammen, s\u00e5 det
\n\u00abflytende\u00bb aspektet har absolutt v\u00e6rt tilstede gjennom hele prosessen. Litt s\u00e5nn blir det ogs\u00e5 med utstillingen, at man ikke klarer \u00e5 skille hvem som har gjort hva etterhvert.<\/p>\n

JLP: Det \u00e5 slippe kontrollen, har det v\u00e6rt et viktig element for dere i
\nutformingen av utstillingskonseptet?<\/p>\n

ACL: Vi har absolutt diskutert hvor lite eller mye kontroll vi skal ha,
\nhva som skjer hvis vi fire sitter og detaljbestemmer, hvilke signaler
\nvi sender ut til de involverte kunstnerne. S\u00e5 vi har sagt ifra ganske
\ntydelig at vi fire har invitert de andre, vi fire setter startskuddet, s\u00e5
\nf\u00e5r det g\u00e5 sin gang. Det er dynamikken som er i gruppen som er
\nviktig, ikke hvordan vi kontrollerer. Ogs\u00e5 det med bloggen hvor helt
\nfremmede kan g\u00e5 inn og kommentere for eksempel, det er en slags
\nomvendt hierarki- pyramide; Arne har invitert oss fire, til \u00e5 lage et \u00abGesamtkunstwerk\u00bb. Ikke en gruppeutstilling hvor de enkelte stiller ut, men noe vi kan lage sammen. S\u00e5 har vi g\u00e5tt ut og invitert de 17 andre i BAG, og p\u00e5 bloggen v\u00e5r kan resten av verden v\u00e6re med hvis de vil.<\/p>\n

JLP: Hva betyr egentlig \u00abGesamtkunstwerk\u00bb? Hva er det for noe?<\/p>\n

ACL: Gesamt betyr helhetlig. Gesamtkunstwerk er et tysk begrep fra 1800-tallet som beskriver kunst som innbefatter mange kunstneriske uttrykk i en helhet. Ideen om \u00e5 lage et gesamtkunstwerk kommer fra Arne. S\u00e5 har vi i gruppen, de inviterte kunstnerne og publikum i sin helhet, ansvaret for hvordan utfallet blir.<\/p>\n

JLP: Hvordan har det faktiske samarbeidet g\u00e5tt i selve rommet?<\/p>\n

ACL: Det er ganske tydelig at folk har g\u00e5tt inn enkeltvis og gjort sine ting, eller g\u00e5tt sammen og gjort ting sammen, som undergrupper
\ni gruppen kan du si. Det er ikke s\u00e5 mange som har g\u00e5tt inn og
\ndrastisk overstyrt noe, eller forandret p\u00e5 de tingene andre har gjort.
\nSikkert et tegn p\u00e5 h\u00f8flighet og lojalitet p\u00e5 grunn av gruppef\u00f8lelsen i atelierfellesskapet.<\/p>\n

JLP: P\u00e5 hvilken m\u00e5te hadde seminaret og biljardteorien tilknytning
\ntil det dere holder p\u00e5 med?<\/p>\n

ACL: Seminaret var organisert av Arne. Det var et lukket seminar,
\nsom vi fire, samt fem eksterne deltagere, ble invitert til.<\/p>\n

JLP: Dette er jo interessant fordi lukkethet virker veldig motsatt igjen, i forhold til den \u00e5penheten som g\u00e5r igjen konseptuelt ellers?<\/p>\n

ACL: Man kan se dette seminaret som et slags bilde p\u00e5 den s\u00e5kalte
\nuproduktive tiden som kunstneren har til fordypning i tekst og teori,
\neller der man g\u00e5r rundt i sine egne prosjekter. For eksempel jeg som tegner sitter og ser veldig mye p\u00e5 tegningen, og dette er jo uproduktivtetter kommersielle parametere. P\u00e5 seminaret har vi diskutert forskjellige teoretiske problemstillinger, men du kan si at hele seminaret er en slags metafor for den tiden kunstneren fordyper seg; det som til slutt vil manifestere seg i konkrete arbeider.<\/p>\n

JLP: Ja, et bilde p\u00e5 en kunstnerisk praksis, en liten helhet som speiler
\ndet om skjer i den store helheten. Det m\u00e5 ha v\u00e6rt en grunn
\ntil at Arne, som har en tydelig id\u00e9 bak prosjektet inviterte dere i
\nf\u00f8rste omgang. Hva har v\u00e6rt den gjennomg\u00e5ende tenkningen hos
\ndere i C\/O-gruppa, i forhold til det \u00e5 sette sammen folk som skal
\nsamarbeide teoretisk og praktisk?<\/p>\n

ACL: Arne har villet ha oss med fordi vi representerer en selvorganisert kunstarena i Bergen. Vi som har satt i gang BAG har fra begynnelsen sagt at vi vil ha folk som p\u00e5 en eller annen m\u00e5te kan bidra til et felleskap, en dynamikk, en drevenhet. Vi har invitert med folk som p\u00e5 forskjellige m\u00e5ter kan v\u00e6re med i en gruppe hvor det oppst\u00e5r ting.<\/p>\n

JLP: Selvorganisering har jo blitt et begrep innenfor kunstfeltet n\u00e5
\nsom er litt \u00abinn\u00bb. Det er uansett veldig interessant, og veldig viktig
\nat ting skjer p\u00e5 den m\u00e5ten, s\u00e5nn som jeg ser det. Essensen av selvorganisering inneb\u00e6rer en non-line\u00e6r prosess uten n\u00f8dvendigvis en markert begynnelse eller slutt. Hva skjer fram til finissagen?<\/p>\n

ACL: Jeg mener at utstillingen handler om at du alltid vil v\u00e6re p\u00e5virket av og et slags produkt av en omgangskrets, ogs\u00e5 kunstnerisk. Men den handler like mye om kunst og kunstnerskap. Fram til finissagen skal det utvikle seg videre etter samme \u00abmodell\u00bb, men til selve finissagen skal vi pr\u00f8ve \u00e5 involvere flest mulig av de som er med til \u00e5 bidra til \u00e5 komme opp med nye ting slik at vi f\u00e5r en litt fyldig aften. Vi har kommet fram til at det som skjer til finissagen ikke n\u00f8dvendigvis er et ferdig resultat eller konklusjon, men at den fungerer som en kunstig deadline. Arbeidet fortsetter muligens i form av en ny happening, en publikasjon eller en diskusjon p\u00e5 bloggen. Utviklingen ender ikke fordi utstillingen er ferdig. En evig fortsettelse med andre ord.<\/p>\n

De 17 kunsterne som jobbet med utstillingen er: Ragnhild Ohma,
\nRandi Grov Berger, Lisa Him-Jensen, Christian Hjelle,
\nKirsti van Hoegee, Susanna Kajermo, Malin Lennstr\u00f6m-\u00d6rtwall,
\nAnna Christina Lorenzen, Cato L\u00f8land, H\u00e9ctor Pi\u00f1a-Barrios,
\nPetra Rahm, Linda Rogn, Vilde Salhus R\u00f8ed, Alette Schei R\u00f8rvik,
\nKaren Skog, Stefan T\u00f6rner og Knut Young Lunde.<\/p>\n

Se ogs\u00e5 http:\/\/co-visningsrommet-usf.no<\/a><\/p>\n

Tekst: Julie Lillelien Porter<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En interimrapport fra C\/O Visningsrommet USF Jeg f\u00f8lger med p\u00e5 websidene til Summer of Production. Jeg er ikke fysisk tilstede i Bergen denne sommeren, og det som er bra er at jeg kan f\u00f8lge med p\u00e5 hva som skjer p\u00e5 Visningsrommet USF uten \u00e5 v\u00e6re der. Fra her hvor jeg er, er utstillingen tilsl\u00f8rt av … Continue reading Betydningen av samarbeid vil bli tydelig reflektert i denne utstillingen<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/283"}],"collection":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=283"}],"version-history":[{"count":21,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/283\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":584,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/283\/revisions\/584"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=283"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=283"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=283"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}