Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-config.php:141) in /customers/8/a/2/ytter.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794 {"id":1832,"date":"2010-06-18T12:52:20","date_gmt":"2010-06-18T10:52:20","guid":{"rendered":"http:\/\/ytter.no\/?p=1832"},"modified":"2010-08-11T15:41:29","modified_gmt":"2010-08-11T13:41:29","slug":"pastander-om-ber%c3%b8ring","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/ytter.no\/2010\/06\/pastander-om-ber%c3%b8ring\/","title":{"rendered":"P\u00e5stander om ber\u00f8ring"},"content":{"rendered":"

OCA viser Sheela Gowdas verk And\u2026<\/em> og Best Cutting<\/em> 30.04.-26.06. 2010 Denne omtalen konsentrer seg om det f\u00f8rste av verkene.<\/p>\n

Hvorfor er Sheela Gowdas arbeid viktig? Hvorfor er disse r\u00f8de linjene i OCA`s lysfylte lokaler aktuelle? Hvorfor vet jeg<\/em> at de ang\u00e5r meg?<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a><\/strong> Sheela Gowda, And…<\/em> 2007 Foto: Vegard Kleven<\/p>\n

Kunstverket And\u2026<\/em> fra 2007 er et verk som til enhver tid forholder seg stedsspesifikt der det kj\u00e6rtegner sine omgivelser. Lange r\u00f8de rep kveiler seg rundt takbjelkene i OCAs utstillingslokaler, og faller, ned gjennom lyset i det hvite kj\u00f8lige rommet. Verket best\u00e5r av 120 r\u00f8de tr\u00e5der, 230 meter lange, som er tredd p\u00e5 120 syn\u00e5ler, samlet til et rep med det rituelle pigmentet kumkum blandet med trelim. De r\u00f8de linjene i rommet assosierer jeg med den sansbare tiden. Verket utstr\u00e5ler sin egen tidkrevende og langsommelige tilblivelsesprosess; Alle skrittene som m\u00e5 ha blitt g\u00e5tt for \u00e5 strekke ut tr\u00e5dene og samle dem. Jeg ser for meg at Gowda broderer, i global forstand; beveger sine r\u00f8de linjer p\u00e5 kryss og tvers av kontinenter og kulturer. Jeg gjenkjenner m\u00e5ten hun arbeider med tid og ber\u00f8ring som feminin. Tid kan v\u00e6re utgangspunkt for hvilket som helst kunstneriske arbeid, men Gowda viser hvordan t\u00e5lmodighet, presisjon og tilstedev\u00e6relse er n\u00f8dvendig hvis vi vil v\u00e6re med \u00e5 forme v\u00e5r egen tid. Og at bevegelighet er en forutsetning for \u00e5 v\u00e6re i det samtidige. Verket gj\u00f8r meg bevisst p\u00e5 at det er kvinner som har beveget n\u00e5lene, tr\u00e5dene og det langsomme arbeidet opp gjennom tidene.<\/p>\n

\"\"<\/a> Sheela Gowda, And…<\/em> 2007 Foto: Vilde Andrea Brun<\/p>\n

Sheela Gowda har v\u00e6rt gjestekunstner hos OCA (Office for Contemporary Art Norway) denne v\u00e5ren. Hun er f\u00f8dt i 1957, indisk, og har sitt hjem og atelier i Bangalore som ligger\u00a0 s\u00f8r \u00a0i innlandet. Lag p\u00e5 lag med referanser til indisk kultur og politikk overskrides av en konseptuell tankegang som gj\u00f8r at jeg gjenkjenner arbeidet hennes som internasjonal samtidskunst. Tittelen P\u00e5stander om Ber\u00f8ring<\/em> (Postulates of Contiguity) oppleves ikke som en p\u00e5stand, men en realitet. Gowdas verk ber\u00f8rer meg og setter i sving mine egne subjektive assosiasjonsrekker. Jeg kommer til \u00e5 tenke p\u00e5 et bilde jeg har sett for meg mange ganger; at hvert menneske har en usynlig r\u00f8d linje som tegnes etter hver og en av oss gjennom alle bevegelsene i livet. Jeg har tenkt p\u00e5 virvaret av usynlige r\u00f8de linjer som krysser hverandre, flokes og kveiler seg; livslinjene til alle som lever samtidig.<\/p>\n

For meg er Gowdas kunst en p\u00e5minnelse om at vi ikke er l\u00f8srevet fra omgivelsene, men at det er en sammenheng mellom mitt liv og andre liv. Det er en tanke som fungerer b\u00e5de personlig, individuelt, og p\u00e5 et internasjonalt, politisk niv\u00e5. I m\u00f8te mellom ulike individer og kulturer, en global utfordring, ligger det \u00e5penbare sp\u00f8rsm\u00e5let; hvordan forholder jeg meg til den andre? Vi blir stadig konfrontert med valget om \u00e5 frast\u00f8te oss den andre ukjente, eller akseptere henne, finne en m\u00e5te \u00e5 sameksistere p\u00e5. Jeg tror nemlig Gowda har rett i sin p\u00e5stand; vi som lever i samme tid ber\u00f8res av hverandres liv, enten vi er klar over det eller ikke.<\/p>\n

\"\"<\/a> Sheela Gowda, And…<\/em> 2007 Foto: Vilde Andrea Brun<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

OCA viser Sheela Gowdas verk And\u2026 og Best Cutting 30.04.-26.06. 2010 Denne omtalen konsentrer seg om det f\u00f8rste av verkene. Hvorfor er Sheela Gowdas arbeid viktig? Hvorfor er disse r\u00f8de linjene i OCA`s lysfylte lokaler aktuelle? Hvorfor vet jeg at de ang\u00e5r meg? Sheela Gowda, And… 2007 Foto: Vegard Kleven Kunstverket And\u2026 fra 2007 er … Continue reading P\u00e5stander om ber\u00f8ring<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1832"}],"collection":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1832"}],"version-history":[{"count":13,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1832\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2079,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1832\/revisions\/2079"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1832"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1832"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/ytter.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1832"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}